De amerikanska biljättarnas dåliga resultat hotar de europeiska bolag de äger. Foto: Paul Sancya/Scanpix.

Amerikanska biljättars kris allt djupare

Uppdaterad 16:08
Bilindustrin i USA går på knä när försäljningen sjunker och finanskrisen slår till med full kraft och Volvos och Saabs ägare kan nu vara på väg mot konkurs.

– Både GM och Ford är på väg mot att tömma kassorna totalt. Det finns olika bedömningar om att de någon till början av sommaren har helt slut på pengar och då hamnar de i total likvidation, konkurs. Då är frågan vad som händer med de delar som finns och går bra, säger Christer Karlsson, professor i industriell ekonomi i Köpenhamn.

– Ford Europa går bra och GM Europa, det vill säga Opel, går rätt så bra. Då delar ju Saab ödet med GM Europa och Volvo med Ford Europa. Då är frågan vem som ska gå in och ta över och om man kan få någon som köper ut de här delarna. Men det mesta pekar nu mot att både Saab och Volvo behöver nya ägare innan sommaren.

Är det så pass krisartat?

– Ja, det är det. Men det lustiga är att de europeiska delarna går bra, det är de amerikanska delarna som går så förfärligt dåligt. Dessutom går det inte så dåligt för till exempel GM i Asien heller, utan det är de amerikanska delarna men de är så stora så att det leder till en finansiell kollaps för de svenska bolagens ägarbolag.

En uppdelning av de här bilgiganterna, är det vad du förutspår?

– Ja, uppdelning, avknoppning, övertagande av de fräscha delarna av någon annan, att låta företaget gå i konkurs, att man säljer ut, skaffar nytt kapital eller låter en konkursförvaltare få skaffa kapital till de friska delarna. Någonting sådant måste hända, för nu är det allt klarare att de här amerikanska moderbolagen till de svenska bolagen inte kommer att klara sig. Det går helt enkelt inte att vända om så mycket på så kort tid.

Finanskrisen gör att marknaden tror att bolagen inte klarar av att finansiera sin verksamhet nästa år. Kassan kan vara tom. Särskilt illa ute anses GM vara, samma år som bolaget firar 100-årsjubileum.

Börskurserna är nere på 1950-talsnivå och GM:s börsvärde är nu nere på 1929 års nivå. Alltså börskraschåret och inledningen på den stora depressionen, som tog fart i oktober 1929.

En färsk prognos från J.D. Power pekar på att bilmarknaden i USA kan komma att kollapsa 2009.

Biljättarnas konkurshot oroar på Saabs hemmaplan och trollhätteborna Anna-Sofia Främling och Bo Bengtsson.

– Konkurs här i Sverige? Ja, möjligtvis, om de inte kommer på någon ny bil eller teknik, det måste nog till, säger Anna-Sofia Främling.

Det finns experter som talar om konkurs.

– Ja, det är inte alls omöjligt. De har negativt kassaflöde, med andra ord så spenderar de mer än de får in, säger Bo Bengtsson.

Vad tror du det här betyder för Saab och Trollhättan?

– Mycket illavarslande. Saab är ju ett förlustföretag och GM kan ju absolut inte komma med några bidrag i den nuvarande situationen då de inte ens kan låna till sin egen verksamhet

Tror du GM kan ta med sig Saab i fallet?

– Man kan spekulera. Jag vet inte men det ser illa ut, säger Bo Bengtsson.

På fredagseftermiddagen, strax innan börserna öppnade i USA, skickade GM:s ledning ut ett pressmeddelande att bolaget inte kommer att söka skydd under amerikansk konkurslag. De menar att en sådan begäran inte ligger i våra anställdas, ägares eller kunders intresse.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Andreas Kron, Göteborg
andreas.kron@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".