Rynkkrämer kritiseras. Arkivfoto: Ingvar Karmhed/Scanpix.

Kosmetikföretag kan dras inför rätta

Rynkkrämer är bland de dyraste krämer som finns att köpa. Reklamen lovar snabba resultat, baserat på vetenskapliga undersökningar. Men Konsumentombudsmannen är tveksam till om resultaten verkligen går att bevisa.

Ann-Britt driver en parfymeria i Stockholm och även om hon är övertygad om att många av krämerna har effekt mot rynkor tycker hon att man får ta reklamen med en nypa salt.

– Kunden läser och kommer in och frågar och vi förklarar sedan vad vi tycker. Man ska nog läsa all reklam med lite humor, säger Ann-Britt.

Men Konsumentombudsmannen, KO, ser alltså allvarligare på saken, och hävdar att flera av rynkkrämernas påståenden kan vara vilseledande marknadsföring. KO planerar nu att dra två kosmetikaföretag inför Marknadsdomstolen.

– När branschen och KO har väldigt olika uppfattningar om vad som gäller, och det inte är alldeles självklart vad som gäller, så är det naturligtvis bra om man kan klarlägga det i domstolen, säger Mattias Grundström, jurist hos KO.

Enligt Mattias Grundström måste det ställas högre krav på att påståenden i reklamen stämmer, om det förekommer vetenskapliga argument eller långtgående påståenden, som exempelvis att man ser tio år yngre efter en viss behandling.

KO bad därför hudläkaren Filippa Nyberg granska tester som företagen gjort av sina rynkkrämer, och hon fann flera brister i det vetenskapliga arbetet.

– Den uppgift som jag har fått är frågan om det finns bevis för de här påståendena. Och den enda tolkningen jag kan göra med bevis är att det är samma typ av bevis som man har inom läkemedelsforskning. Då får man inte använda den här typen av studier som jag precis har läst igenom. Det krävs högre bevisgrad, säger Filippa Nyberg.

Ett av företagen som fått sin forskning på rynkkrämer granskad är L’Oreal. Men företaget anser inte att man att man behöver följa de kriterier som finns för forskning för läkemedel.

– Det är annorlunda regler som gäller, rent juridiskt, för läkemedel och kosmetik. Sedan är också produkterna väldigt annorlunda, säger Anna Öst, forskningsansvarig på L’Oreal i Sverige.

Men Mattias Grundström på KO är av en annan åsikt. 

– Vi tycker inte att man med ena handen kan lägga sig så nära läkemedelspåståendena som möjligt och samtidigt med andra handen säga att vi ska absolut inte bedömas efter nåt som ens är i närheten av de kriterierna. Väljer man att använda den typen av marknadsföring då är det vår uppfattning att man också får finna sig i att kriterierna kommer att ställas högre.

KO kommer nu att ge företagen ytterligare möjlighet att komma in med bevis, men om inget nytt kommer fram så kommer ärendet att gå vidare till Marknadsdomstolen.

Karin Airaksinen
karin.airaksinen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".