Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Betydligt färre olyckor i år.

Färre trafikolyckor i lågkonjunktur

Antalet döda i trafiken har minskat märkbart i år. Det visar färska siffror från Vägverket. En bidragande orsak kan vara att lågkonjunkturen lett till minskad trafik på vägarna, enligt Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

– Vi ser ju att trafikarbetet minskar och vi vet också att bensinpriset har höjts ganska mycket om man ser över en litet längre tid. Det är klart att det påverkar aktiviteten ute på vägarna, säger Ingemar Skogö. 

Så lågkonjunkturen och färre bilar spelar in? 

– Det spelar in på marginalen, tillsammans med allt det andra. 

Efter det svarta trafikåret i fjol när flera års nedåtgående trend bröts, minskar nu återigen antalet döda på de svenska vägarna.

Till och med september i år har 330 personer omkommit, mot 365 förra året, alltså en nästan tioprocentig nedgång. Septembersiffrorna var faktiskt de lägsta i modern tid för den månaden. 

Även om Vägverket hävdar att huvudorsaken är satsningen på säkrare vägar, till exempel mitträcken och annat, så kan alltså de sämre tiderna också spela in. Trafiken på de svenska vägarna har minskat så här långt i år, enligt mätningar. Kanske är det ett tecken på tuffare tider. 

Ytterligare en orsak kan vara att många tycks ha lättat på gasen. Fler kameror och högre böter har haft effekt, menar Ingemar Skogö. 

– Framförallt har de stora hastighetsöverträdelserna minskat i omfattning. Det kanske är det mest glädjande. Det kan säkert tillskrivas hastighetskamerorna. De har bidragit till att genomsnittshastigheterna och de stora hastighetsöverträdelserna har minskat.  

Håller trenden i sig kan 2008 bli ett av de absolut bästa trafikåren sedan bilismens barndom. Även om trender snabbt kan ändras, så hoppas Ingemar Skogö att den här blir bestående. 

– Vi kan ju hoppas att det är början på en rejäl nedgång. Det är en ökad medvetenhet om hastigheternas betydelse. Man ser ju också att det får tråkiga konsekvenser om det uppdagas att man kört för fort. Jag tror att det är en kunskap som håller på att spridas i samhället.

– Kanske på sikt ändras också normerna i samhället om hur man ser på hastigheter, säger Ingemar Skogö, generaldirektör på Vägverket. 

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".