Utlokalisering av myndigheter dyr affär

Utlokaliseringen av myndigheter från Stockholm till landsorten har i flera fall blivit en dyr affär. Många ville inte flytta med vilket har lett till kostnader för pensionslösningar, men själva flytten har också kostat betydande summor. Det handlar om pengar som annars kunnat gå till själva verksamheten, enligt Försäkringskassans ekonomidirektör.

För ett par år sedan utlokaliserades många myndigheter från Stockholm till landsorten för att ersätta förlorade jobb inom försvaret. Många myndigheter betalar fortfarande av på flytten, kostnaderna är så höga att myndigheterna inte har råd att anställa tillräckligt med personal. Dessutom har mycket kompetens gått förlorad.

– Att bli av med nästan 200 kollegor är inte kul. Det har varit väldigt många avsked som jag i många fall önskat att jag sluppit, säger Ann-Charlotte Jakobsson, personalchef på Konsumentverket.

Ann-Charlotte Jakobsson tågpendlar mellan hemmet i Stockholm och arbetet på Konsumentverket i Karlstad. Hon är en av få som följde med när myndigheten flyttade för snart två år sedan. Över 80 procent av hennes kollegor är nyanställda.

Flyttkostnaden på 92 miljoner kronor har gjort att myndigheten i dag är mindre än tidigare, eftersom man inte har råd att anställa fler. Konsumentverkets personalchef menar att myndigheten till viss del har förlorat på flytten.

– Naturligtvis märks det att det har försvunnit väldigt mycket kompetens från myndigheten. Men det har förts in väldigt mycket nytt också, säger personalchef Ann-Charlotte Jakobsson.

Situationen är liknande på många av de omkring 20 myndigheter som flyttades ut i landet för att ersätta förlorade försvarsjobb.

För Elsäkerhetsverket har omställningen efter flytten betytt att man inte hunnit med alla tillsynsbesök.

Till Folkhälsoinstitutet i Östersund följde bara en av de 140 anställda med. Myndigheten har i dag så höga kostnader för pensionslösningar att man är tio man kort, eftersom det inte finns pengar att anställa.

Försäkringskassans kostnader för flytten uppgår hittills till över 300 miljoner kronor, enligt Försäkringskassans ekonomidirektör Sture Hjalmarsson.

– Det är riktigt, det är mycket pengar. Tyvärr har vi inte fått någon kompensation för det, så vi har fått göra prioriteringar inom ramen för den totala verksamheten, säger Sture Hjalmarsson..

Sture Hjalmarsson vill samtidigt framhålla att flytten på lång sikt varit bra för Försäkringskassan, eftersom en del verksamheter som tidigare var splittrade nu är samlade till vissa orter. Men han säger samtidigt att för 300 miljoner kronor hade Försäkringskassan till exempel kunnat hantera handläggningen av sjukförsäkringen på ett bättre sätt. Inför flytten hade Försäkringskassan hoppats på stöd från regeringen.

– År 2005 begärde vi pengar men fick inga, säger Sture Hjalmarsson.

Om ni inte hade behövt lägga ut de här miljonerna på flytten - vad hade de i sådant fall gått till?

– Framförallt kan man väl säga att de skulle gått till den handläggande verksamheten, säger Försäkringskassans ekonomidirektör Sture Hjalmarsson.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".