Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
S vill satsa på tåg.

S satsar på E22:an och Norrbotniabanan

Socialdemokraterna vill fram till år 2021 satsa 40 miljarder kronor mer än regeringen på väg och järnväg. Bland annat vill partiet förbättra E22:an mellan Skåne och Östergötland, och bygga Norrbotniabanan.

– Vi vill prioritera satsningar i infrastruktur framför satsningar på välbärgade, därför att vi tror att det ger mer för landet Sverige. Men det ökar också människors möjligheter att kunna ta sig till och från jobbet eller överhuvudtaget kunna resa, säger Ibrahim Baylan som är ordförande i riksdagens trafikutskott.

Norrbotniabanan är också något som ni lägger fram här, men det är har ju ifrågasatts om det är ekonomiskt lönsamt att satsa pengar där?

– Faktum är att vi behöver bra järnvägsstandard även i norra Sverige. Nästintill 60 procent av trafikgodset på järnvägen går ju i norra Sverige, säger Baylan.

Regeringen presenterade för två veckor sedan sin infrasturkturplan med drygt 400 miljarder kronor till väg och järnväg fram till 2021. Nu säger socialdemokraterna att de vill satsa ytterligare 40 miljarder under samma period.

Bland annat ska pengarna gå till byggandet av de första delarna av en höghastighetsjärnväg från Stockholm till Skåne och till projektering av andra sträckor av järnvägen.

Socialdemokraternas samarbetspartner, miljöpartiet, prioriterar en satsning på spårväg i åtta av de största städerna, till en kostnad av 24 miljarder kronor. Miljöpartiet har tidigare varit kritiskt mot att regeringen satsar så mycket på vanliga vägar. Men nu vill socialdemokraterna satsa ännu mer på E22 mellan Skåne och Östergötland, trots miljöpartiets inställning.

– Det finns ett antal strategiskt viktiga vägar där E22 är en av dem. Där skulle vi behöva göra insatser därför att standarden och kapaciten idag är alldeles för dålig, säger Ibrahim Baylan. 

Nu lägger ni en plan med 40 miljarder mer än regeringen fram till 2021 men vad är det som säger att det här kommer att gälla om fem, tio eller tolv år?

– Ja det är ju så att det är så det går till när man gör infrastrukturplaner och vi vet ju också att förutsättningarna kan förändras, säger Ibrahim Baylan, socialdemokratisk ordförande i trafikutskottet.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".