Tysk bilindustri får stöd.

Bankhjälp gynnar även biltillverkare

Tyska och franska biltillverkare kommer att kunna dra nytta av sina regeringars stora räddningsprogram för bankerna. I Tyskland pågår också diskussioner om annat statligt stöd till bilindustrin.

– Det bilindustrin nu står inför är den värsta nedgången sedan oljekrisen 1973, säger Ferdinand Dudenhöffer, expert på tysk bilindustri i en intervju.

Den stillastående finansmarknaden bidrar till detta. När biltillverkarna erbjuder bilköpare att handla på kredit så lånar de i sin tur upp pengarna på öppna marknaden. Och bilföretagens banker har, enligt det tyska finansministeriet, rätt till statligt stöd precis som andra banker, om de får problem med kreditförsörjningen.

Staten är alltså mån om att bilköpare ska kunna fortsätta handla på kredit, kanske i synnerhet som bilbranschen nu försvagas så snabbt. Varje vecka kommer rapporter om nerdragningar i produktionen från de tyska biltillverkarna. De drar in skift, stänger sina fabriker veckovis eller gör sig av med inhyrd arbetskraft.

Bilexperten Dudenhöffer, knuten till universitetet i Duisburg/Essen, säger att nedgången kommer att drabba alla tillverkare, och att många anställda i bilindustrin kommer att förlora sina jobb.

På politisk nivå diskuteras därför också en förändring av bilskatten just nu. Motsvarigheten till LO här i Tyskland vill sänka bilskatten rakt upp och ner. Regeringen tycks snarare vara inne på linjen att lägga om skatten så att den blir lägre för klimatvänliga bilar, samtidigt som den ska avlasta bilköparna. Konkreta förslag från regeringen väntas inom ett par veckor.

Per Eurenius Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".