Trond Sefastsson. Foto: Erik Abel/Scanpix.

Rättegången mot Sefastsson inledd

Idag började rättegången i Stockholms tingsrätt mot tidigare TV4-journalisten Trond Sefastsson, som åtalats för två fall av grovt mutbrott.

Ett fall gäller 400 000 kronor som Sefastsson ska ha tagit emot från familjen till en man dömd för narkotikabrott.

– Trond Sefastsson har hävdat att det här är fråga om ett juridiskt uppdrag utan något som helst samband med hans roll som journalist på TV4. Medan familjen har sagt att det aldrig varit frågan om någonting annat än att man skulle få uppmärksamhet i media. Och det här är, som jag ser det, den enda bevisfrågan i målet. Vad är syftet med den här betalningen?, säger kammaråklagare Malin Palmgren, vid Riksenheten mot korruption.

Trond Sefastsson belönades med Stora journalistpriset år 2001 efter en granskning i Kalla Fakta som ledde till att en man dömd för mord fick resning och friades.

Efter det har han gjort flera liknande inslag och kammaråklagare Malin Palmgren sa under rättegångens inledning att det var därför han kontaktats i båda de fall där han nu misstänks för mutbrott.

Den bilden ger också den man som ska ha betalat 400 000 kronor för en granskning av domen för sin far som dömts för narkotikabrott, och nu är misstänkt för bestickning.  

– Det var ett krav från Sefastsson att han ville ha 406 000 kronor i sin egenskap av journalist. Det här med jurist har familjen överhuvudtaget aldrig hört talas om att Sefastsson också ägnat sig åt, säger hans advokat Peter Althin.

Åklagaren menar att Sefastsson tagit betalt för att göra sådant som egentligen ingick i hans arbete på TV4 och att han också försökt hålla det hemligt.

I sin bevisning har hon bland annat inspelade samtal, sms och fullmakter där han Sefastsson benämns som journalist.

Men ord står mot ord: Trond Sefastsson säger alltså att det granskande arbete han gjort varit som jurist. Hans advokat Gunnar Falk poängterade att flera andra tv-journalister också har sidouppdrag, och  ifrågasatte även delar av bevisningen.

Några inslag i Kalla Fakta har det aldrig varit tal om, säger han.

– Det har för Sefastsson aldrig varit aktuellt med ett tv-inslag. Sefastsson har inte heller haft sådan position hos TV4 att han kunnat utöva något bestämmande inflytande över vad TV4 ska publicera, säger Ahltin.

Henrika Åkerman
henrika.akerman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".