1 av 5
Fordonstillverkarna säljer mindre än förväntat och börsen deppar. Foto: Jessica Gow/Scanpix.
2 av 5
Olle Ludvigsson
3 av 5
Leif Östling
4 av 5
Klicka för grafik
5 av 5
Leif Johansson

Börsen rasade med fallande lastbilsaktier

För de båda svenska lastbilstillverkarna Volvo och Scania blev det tredje kvartalet betydligt sämre än förväntat. De båda bolagens aktier rasade och drog med sig Stockholmsbörsen.  

Volvos och Scanias resultat bidrog till att pressa ner kurserna på Stockholmsbörsen idag och nedgången platsar bland fem-i-topp vad gäller nedgångar en enskild dag. Bolagen har en sådan tyngd i det index som utgörs börsindex.

Volvos nedgång har pendlat kring minus 20 procent och Scanias nedgång är över tio procent. Halva börsvärdet har försvunnit från Stockholmsbörsen de senaste 12 månaderna. Det var alltså fordonsjättarnas kvartalsresultat som satte börsbollen i rullning neråt.

– Det är ju ett väldigt besvärligt kvartal det här. Vi började ju kvartalet på mycket höga produktionstakter och med höga förväntningar om att det skulle kunna forsätta så eftersom vi hade höga orderböcker. Sedan har den finansiella krisen, gradvis och över kvartalet, utvecklats på ett sådant sätt så att våra kunder har fått akuta likviditetsproblem, säger Leif Johansson.

– Och det har inneburit att vi har tvingats att stoppa produktion och plocka bort produktion och göra om produktion och till och med nu under september och oktober också börjat varsla människor om en nedgång i totalmarknaden. Så det har ju varit ett väldigt smärtsamt kvartal att genomföra både för individer och för företaget, och ett besvärligt kvartal att hantera, sammanfattar Volvos vd Leif Johansson.

Vad får det för konsekvenser för personalen?

– Det har ju redan fått de konsekvenserna att vi har varit ute och varslat i stort sett över hela världen, för det här är ju en global kris. Och vi tror ju att det vi i dagens läge vet, så räcker de varsel som nu är lagda. Men vi kan inte säga att det inte kommer att bli ytterligare sådana, till exempel då vi börjar titta på system som slår igenom, motortillverkning och så vidare.

Kan man tala om en tvärnit i branschen?

– Jag tror att man kan tala om en riktig tvärnit här. Vi gick alltså av ett kvartal som var vårt bästa någonsin, högsta tillväxten någonsin, bästa resultatet någonsin och på ”all time high” när det gäller antal anställda. Och bara tre månader senare så tittar vi på en helt annorlunda situation.

Svensk fordonsindustri tvärnitar nu. Bolagen tjänar fortfarande miljarder men det är utsikterna som är mörka.

Vem vet vart fjärde kvartalet tar vägen? Ingen vågar försöka titta framåt, mot nästa år. Inga prognoser lämnas, mer än till årsskiftet. Volvos försäljningsprognos ligger mellan noll och fem procent. På den viktiga marknaden i Nordamerika väntas marknaden minska.

Volvos vinst före skatt blev 2,9 miljarder kronor det tredje kvartalet jämfört med 4,6 miljarder förra året. Vinsten föll med 35 procent och det var lite mer än väntat enligt prognoserna.

Resultatet bekräftar också att finanskrisen och den efterföljande lågkonjunkturen har nått fordonsindustrin.

Och för Volvos del har ju varslen kommit tätt under hösten, sammanlagt uppåt 3000 anställda har varslats, senast igår kom ju anläggningsmaskiner, VCE, med ett varsel på 800 personer.

– Förhoppningsvis blir det inte mer men det är ingenting man kan göra en bedömning på i dag, säger Olle Ludvigsson, IF Metalls ordförande i Volvokoncernen.

Har risken ökat för fler varsel tror du?

– Det är jättesvårt att säga. Det är ju helt beroende av orderingången. Att göra prognoser idag är inte helt enkelt. Det finns en osäkerhet och det är ingen som riktigt vet vart det tar vägen, säger Ludvigsson.

För Scanias del handlar det om ett kraftigt ras i orderingången, från 18 200 till 11 300 lastbilar och bussar.

Scanias vinst för tredje kvartalet blev 2,5 miljarder före skatt. Det var lite mer än förra årets tredje kvartal, men lägre än prognoserna.

- Det som har hänt och händer är effekter av finansmarknaden. Jag var ju ute redan i februari, i början av året, och sa att det är klart att någonstans kommer vi att se effekterna av skakigheten på finansmarknaden. Det som har hänt under tredje kvartalet är att det har blivit ännu skakigare, säger Leif Östling.

– Det påverkar alla som är konsumenter och det påverkar också våra kunder som ska finanisera sina bilinköp. Det är ju väldigt mycket som har gått i fel riktning för deras kassaflöden, säger Scanias vd Leif Östling.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".