Finanskrisen påverkar annonsmarknaden

Nu har även annonsmarknaden börjat märka av den sämre konjunkturen och oron på finansmarknaderna. Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, kommer att dra ner sin prognos för året. 

– Vi kommer sannolikt att få revidera ner prognosen som vi lägger i november mot bakgrund av det som har hänt, säger Elisabeth Trotzig vd på IRM.

Kostnader för reklam och marknadsföring brukar vara det första företagen drar ner på i sämre tider. Och Elisabeth Trotzig tror att höstens oro snart kommer att märkas.

– Jag tror att vi kommer att se konsekvenserna av det kanske redan i fjärde kvartalet. Vissa branscher som är speciellt drabbade, bank, försäkring och liknande finansiella tjänster, tror jag redan nu kommer att få dra ned.

Osäkerheten bekräftas av mediebyråerna som hjälper företag med marknadsföring.

– Man märker att det är en del osäkerhet på bolagen när det gäller spenderingar, framför allt när det gäller spenderingar lite längre fram i tiden. Mycket av det som går just nu är ju bestämt sedan lång tid tillbaka, så där har vi inte sett några stora skillnader, säger Patrik Wallin, tv-chef på Mediacom.

När it-bubblan sprack 2001 föll annonsmarknaden samtidigt som börsen. Mycket riskkapital gick ut i annonsinvesteringar och när luften gick ur it föll hela den så kallade mediemarknaden.

Den här gången ser det annorlunda ut, säger Elisabeth Trotzig på IRM.

– Vi har sett en successiv avmattning i tillväxttakten för mediemarknaden över en tvåårsperiod, men inte  en dramatisk. Börsen har faktiskt backat under en lång tid nu, och vi har fortfarande tillväxt i mediemarknaden, så det är ett annat mönster den här gången, säger hon.

Institutet för reklam- och mediestatistik spådde vid sin senaste prognos att annonsmarknaden i år växer med tre procent, men den siffran kommer alltså att skrivas ner inom kort. Man tror på en tillväxt, men inte lika kraftig. Vinnaren när företagen drar ner på marknadsföringen är internet.

– I dag så är i alla fall vår bedömning att det är nog de digitala medierna som kommer att få mer av annonsörens pengar nu när vi går in i en lågkonjunktur, eftersom det är billigare att distribuera, det är väldigt mätbart och det ger också en möjlighet till respons, det är en tvåvägskommunikation, säger Elisabeth Trotzig.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".