Presidentkandidaterna
Presidentvalet i USA

Slutspurt ska locka osäkra väljare

Med mindre än en vecka kvar till presidentvalet i USA satsar  båda kandidaterna på att locka de sista osäkra väljarna. Drygt sex procent av väljarna har ännu inte bestämt sig, visar flera  opinionsmätningar, och bland annat används tv-reklam som vapen nu i slutskedet.

Demokraternas kandidat Barack Obama försöker övertala de osäkra väljarna genom en massiv satsning på tv-reklam i hela USA på onsdagskvällen.

– Vi har inte råd att sakta ner och luta oss tillbaka, sa Obama till sina väljare i Pennsylvania.

Trots att Barack Obama har en tydlig ledning i opinionsmätningarna, aktar han sig noga för att ta ut segern i förskott.  Onsdag kväll satsar Obama-kampanjen på ännu en uppmaning, genom den mest omfattande satsningen på tv-reklam hittills i valkampanjen. En halvtimmes lång reklamfilm kommer att visas i fem av de största tv-kanalerna, bland dom CBS, NBC och Fox.

Obama har köpt reklamutrymme på bästa sändningstid, och han har råd. Hans kampanj sätter ständigt nya insamlingsrekord, bara under den senaste månaden fick Obama in 150 miljoner dollar i bidrag.

Republikanernas John McCain har inte råd med nåt motdrag i samma storlek, men trappar istället upp sin kampanj med täta valmöten i slutspurten framförallt i nyckelstater som Ohio och Pennsylvania, där han nu är i underläge i mätningarna.

– Jag vill ge alla chansen att lyckas, medan Obamas skattepolitik straffar dom som lyckats, sa McCain på ett valmöte i Pennsylvania där sänkta skatter var huvudtemat. Under dagen håller McCain nya valmöten i Florida, också där i opinionsmässig motvind.

Ginna Lindberg, Washington
ginna.lindberg@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".