Fler och fler reser kollektivt

Allt fler i Sverige reser kollektivt. En kartläggning som Sveriges Radio gjort visar att resor med lokaltrafiken stadigt ökar i 18 av 21 län. I till exempel Uppsala län har det skett en kraftig ökning under 2008.

Resandet med Upptåget, som går mellan Upplands Väsby och Gävle, har ökat med hela 16,6 procent. Holger Forsling är tågvärd på Upptåget och han har märkt av den ökningen. Ibland är det svårt att hinna med, säger han.

– Som nu i måndags. 05.30 från Gävle var välbelagt tidigt på morgonen och det ökade på hela tiden på när vi närmade oss Uppsala. Efter var det packat i tåget. Till min stora förvåning på spår åtta i Uppsala var plattformen svart av människor, minst 200. Det gällde att få igen dörrarna och ombord personalen. Jag hann knappt igenom halva tåget, säger han.  

Hur mycket resandet med lokaltrafiken har ökat i landet varierar, men trenden är tydlig framför allt i storstadsregionerna. Det är mest spårtrafik. Men också bussar, som går mellan tätorter, tar med sig allt fler resenärer.

I till exempel Värmland har resandet med buss mellan Karlstad och Karlskoga ökat med 152 procent på tre år. Förklaringar till det ökande kollektivtrafikresandet är bland annat höjd miljömedvetenhet och dyrare bensin.

Dessutom har kollektivtrafiknäten i många fall byggts ut och i högre grad anpassats till resenärernas behov, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd för Svensk Kollektivtrafik. Och nu gäller det att branschen sköter sig för att behålla de nya resenärerna, säger hon.

– Att hög punktlighet och hög kvalitet är väldigt viktigt, det ställer stora krav på branschen att kunna leverera det, säger hon.

Vad beträffar lågkonjunkturen och en tuffare arbetsmarknad framöver tror hon att också det kommer att bjuda kollektivtrafiken nya utmaningar.

– Då kommer det också att bli så att människor tvingas att åka längre i väg för att hitta sin jobb. Man behöver pendla längre. Jag tror att det kommer att sätta press på nya lösningar som går över gränser, att trafikhuvudmännen på ömse sidor om en länsgräns kan samarbeta med smarta lösningar, att linjerna fungerar bra ihop, att man har smarta biljettsystem och så, säger Charlotte Wäreborn Schultz.

Emma Eneström
emma.enestrom@sr.se

Research: Victoria Gaunitz
victoria.gaunitz@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".