Svåra mopedolyckor ökar

Mopedolyckor har ökat kraftigt de senaste åren. En orsak är att det säljs allt fler nya mopeder samtidigt som många struntar i lagarna. Vägverket kommer nu se över reglerna för att få ner antalet döda och skadade.
– Vi ser en mopedboom, i släptåg av den så kommer dödade och skadade mopedister. Vi har fått en fördubbling de senaste fem åren, säger Jörgen Persson på Vägverket. Mopeden har gått mot en ny vår inte minst tack vare den så kallade EU-moppen som man får köra snabbare än de gamla modellerna. Nyförsäljningen har fördubblats på ett par år. Men samtidigt har antalet svåra olyckor också ökat, och var nästan 300 förra året. 12 mopedförare omkom. Vägverkets genomgång av olyckorna med unga mopedförare inblandade visar att 70 procent har kört trimmade, 40 procent körde utan hjälm. Trimning av mopeder går idag att få till och med hos en del handlare, och Jörgen Persson tror att riskerna med mopeder inte riktigt tagits på allvar. – Det är möjligt att man har sett det på det sättet på senare tid, för att tidigare när man trimmade mopeder kom man kanske upp i 40-50 km i timmen. Idag så gör de 80 - 90 istället, säger han. Vägverket har nu tillsatt en mopedgrupp med representanter för en rad olika organisationer som i höst ska presentera en rad åtgärder, kring till exempel vägutformningar, övervakning, och inte minst regelverk. Jörgen Persson är inte främmande för vare sig förarbevis eller en översyn av åldersgränser. 17-årige Kim Grimberg gjorde sig nyligen av med sin moped, för att köpa motorcykel, han ser gärna hårdare regler eftersom så många sttruntar i dagens regler. – Jag trimmade aldrig min moppe. Men jag har många kompisar som fortfarande som har mopeder som går en bra bit över 60 kilometer, Kim Grimberg i Jönköping.
Daniel Rundqvist, Jönköping
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".