Direktförsäljning ökar

Direktförsäljning är en snabbt växande del av svensk detaljhandel. Försäljarna säljer produkter i hemmet, ofta till släktingar, vänner och arbetskamrater. Under de senaste åren har branschen vuxit med i snitt tolv procent, visar en undersökning från handelns utredningsinstitut, HUI.
Men direktförsäljningen kämpar med dåligt rykte. Direktförsäljning i hemmen saknar många av de led som den övriga detaljhandeln har och har inte heller några jämförbara kostnader för marknadsföring. Försäljningarna består ofta av privatpersoner som försöker tjäna en extra hacka i sidan av sina vanliga jobb. Men den som tror att man av den anledningen kan göra en bra affär på att handla på det här sättet kan få anledning att bli besviken, enligt Niklas Wikström, utredare på Handelns utredningsinstitut. Anders Berglund är VD för Lux, som säljer dammsugare i hemmen. Han medger att det sällan lönar sig ekonomiskt för kunden att köpa deras produkter i hemmen. Det finns istället andra fördelar menar han.
Marcus Ålsnäs