Samtliga Sveriges skolor ska granskas. Arkivfoto: Scanpix.

Skolor följer inte upp elevernas kunskap

Mer än hälften av alla skolor följer inte upp elevernas kunskapsutveckling. Det är en av de vanligaste bristerna som tidigare Skolinspektionen funnit efter de senaste årens granskningar av Sveriges skolor.

I lägre årskurser är det 8 av 10 skolor som inte följer upp eleverna. Ann-Marie Begler, chef för Skolinspektionen, är kritisk.

– Dels måste man göra det enligt det regelverk som finns och sedan måste man göra det för att klara av att utveckla undervisningen men också för att se till att barnen verkligen når de mål som man ska uppnå i skolan, säger Ann-Marie Begler.

Vad menas med att följa upp kunskapsutvecklingen?

– Man ska ha en bild av hur långt eleverna har kommit i de olika ämnena när de går i till exempel andra och tredje klass för att kunna se var man behöver sätta in extra hjälp, vilka undervisningsmetoder har visat sig vara mindre bra, finns det speciella grupper av barn som har det svårt. Utan en sådan kunskap är det dels svårt att fördela resurser och dels svårt att utveckla själva undervisningen. Det är också svårt för lärarna att utveckla sitt arbete om man inte har en faktisk bild av elevernas kunskap, säger Ann-Marie Begler.

För några år sedan beslöts att på sex år, ska Sveriges alla skolor granskas, nu återstår cirka ettusen skolor.

Enligt Skolinspektionen är en av de allra vanligaste bristerna, att skolorna inte följer upp elevernas kunskapsutveckling, 8 av 10 lågstadieskolor och ungefär varannan högstadie- och gymnasieskola gör inte det tillräckligt bra.

Det visar statistik från 1 609 skolor som inspekterats åren 2005 till 2007.

Andra mycket vanliga brister, i över hälften av skolorna, är att eleverna inte får veta vilka målen är i olika ämnen, att elevinflytandet är för dåligt och att det saknas kvalitetsredovisningar.

Inspektionen ska nu försöka ta reda på varför så många skolor inte följer upp elevernas kunskaper. Skolorna behöver öka sina ansträngningar rejält, tycker Ann-Marie Begler.

– Det är otroligt viktigt, barn kommer från väldigt olika miljöer när man börjar skolan och alla elever har rätt till bra undervisning och ska ges goda förutsättningar för sitt lärande. Följer man inte upp barnen så kan man till exempel inte se sådana saker, säger Ann-Marie Begler.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".