Olyckor vid korsningar minskar. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.

Färre dör i olyckor med tåg

Antalet omkomna på de svenska järnvägarna minskade under 2008. Det innebär ett trendbrott mot de senaste årens ökning.

Enligt Banverkets nya olycksstatistik minskade antalet omkomna på de svenska järnvägarna tydligt under 2008.

Säkerhetschefen Jörgen Niklasson tror att det är ett medvetet säkerhetsarbete som ligger förbättringen.

– Det ser vi jättepositivt på att det arbete som vi har lagt ner kanske ger effekt nu, säger Jörgen Niklasson.

Så du tror att det hänger ihop med säkerhetsarbetet som har skett de senaste åren?

– Ja, när det gäller vårt arbete med plankorsningar så vet vi att det påverkar. I övrigt när det gäller säkerhetskommunikation tror och hoppas vi att det är effekterna vi ser, säger han.

86 personer dog och 18 skadades i olyckor med tåg under 2008. Det är en minskning med 15 procent mot året innan.

De flesta dödsfallen handlar enligt banverket om självmord. Det finns också ett antal personer som till exempel genat över spåren eller klättrat upp på tåg och kommit åt elledningarna. I ett par fall handlar det om arbetsplatsolyckor. Inga resenärer eller personal ombord på tågen omkommit.

Banverket tror alltså att minskningen är ett resultat av ett medevetet säkerhetsarbete. Till exempel mer staket, röjning av skymmande buskar och träd, och på några håll även kamerabevakning av spåren. Det är tänkt att stoppa både självmordsförsök och folk som vill gena över spåren.

Banverkets säkerhetschef Jörgen Niklasson tror ändå att information till exempelvis skolungdomar betyder mest.

– Vi lägger ner mycket resurser på det, men vi ser också att det ger effekt.

Men borde inte de flesta veta om att det är farligt att vara nära spåren?

– Jo, man vet om att det är farligt. Det är inte det som är problemet, utan det är attityder, säger Jörgen Niklasson.

Banverket har under de senaste åren också byggt bort många korsningar. Men fortfarande sker ett trettiotal olyckor i korsningar varje år. 2008 var det två personer som omkom.

– När det gäller banor där vi kör fortare än 160 km/h där har vi inte några plankorsningar. Vi håller på att bygga bort korsningarna, men vi har väldigt många så det tar tid, säger Jörgen Niklasson.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".