Nya hastighetsskyltar räddar liv

Vägverkets försök med skyltar där högsta tillåtna fart kan ändras efter sikt och väglag har varit så lyckat att det nu ska permanentas och utökas. Både antalet döda och skadade har minskat med de variabla skyltarna.

Enligt Anders Lindkvist, som har gjort Vägverkets utvärdering, har hastigheterna sjunkit på farliga platser, och antalet döda och skadade har minskat.

– Generellt sett har det fungerat mycket bra och varit mycket lyckat. Vi har fått en sänkning av antalet olyckor, både när det gäller döda och svårt skadade på nästan alla platser. Vi har också kunnat konstatera att vi har lönsamhet i systemen även om de varit ganska dyra i det här pilotutförandet, säger Anders Lindkvist.

Under fem års tid har Vägverket testat dom variabla hastighetsskyltarna på 20 platser i Sverige. Det handlar till exempel om korsningar där farten sänks automatiskt när bilar närmar sig. Busshållplatser eller övergångsställen kan känna av om fotgängare är på väg över.

På E6:an i Halland har också hastigheten ändrats beroende på väglag och sikt. Häromdagen sänktes till exempel farten till 60 km/h på grund av ishalka medan det en torr fin dag kan vara 120.

Enligt Vägverkets utvärdering har olyckorna minskat, som mest med upp emot 30 till 40 procent på de olika mätplatserna.

Bilisterna tycks ha accepterat den nya tekniken eftersom farten har minskat.

– När man sänker hastighetsgränsen blir det ju fler som överskrider den egentligen. Å andra sidan har man anpassat hastigheten och sänkt den så att den passat bättre med situationen på platsen, säger Anders Lindkvist.

Dom variabla hastigheterna har nu kommit för att stanna och under året ska 20 nya sträckor få tekniken.

– Nu tycker vi att man ska satsa på det här. Framför allt på de tillämpningsområden som fungerar väldigt bra, och det är bland annat korsningar. Vi vill också automatisera systemen så att de blir snabbare och mer precisa.

Men ska man gå så långt att man byter ut vanliga skyltar helt och hållet?

– Nej, det är inte troligt. Man får välja ut de platser där det är bäst lämpat, säger Anders Lindkvist.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".