Långsamtgående fordon är inblandade i många olyckor på vägarna. Foto: Stig-Åke Jönsson/Scanpix.

Långsamma fordon ofta i olyckor

Långsamtgående fordon, som exempelvis traktorer, är varje år inblandade i närmare ett par hundra trafikolyckor, i flera fall dödsolyckor. Orsaken är bland annat brister i trafikutbildningen, menar Peter Lundqvist, professor i arbetsvetenskap vid lantbruksuniversitetet i Alnarp.

– Det har varit ett ganska stort problem, och det är ett fortsatt stort problem. Även om vi får färre bönder är man mycket mer ute på vägarna eftersom man samarbetar mer och delar på maskiner. Sedan använder många andra, förutom lantbrukare, långsamtgående fordon, säger Peter Lundqvist.

Men är det framför allt lantbrukare det här handlar om?

– Ja, det är i huvudsak en lantbruksproblematik, lantbrukare, skogsägare och företagares som jobbar ute på landsbygden.

Tillsammans med en kollega har Peter Lundqvist gått igenom alla polisrapporterade olyckor med framför allt traktorer, men också motorredskap och andra långsamtgående fordon under 14 års tid.

Det handlar om drygt 180 olyckor per år, med närmare tio döda årligen i snitt. Vanligast är olyckor vid avsvängningar, korsningar och när en snabbare bil kommer i fatt och inte är beredd på att det går så långsamt. Gemensamt är en slags kulturkrock menar Peter Lundqvist.

– Det är mötet mellan stad och land, man förstår inte riktigt varandra och att man måste samarbeta i trafiken. Man är inte van vid att det finns långsamtgående fordon, det kommer bilister ut på landsbygden som inte riktigt kan hantera de här situationerna, säger Peter Lundqvist.

Många av de inblandade är unga, och det tyder enligt Peter Lundqvist på att det finns brister i utbildningen, både för traktorkortet och den vanliga körkortutbildningen, där det saknas praktiska övningar kring just mötena med långsammare fordon.

– Vi tycker att en förbättring av utbildningarna är en viktig sak, en förbättring med bättre teori och mer praktiska övningar, både när det gäller traktorkörkort och bilkörkort. Men också bättre information, och att trafikanter samarbetar i trafiken bättre och att de här fordonen är mer synliga när det gäller reflexer, lysen och annat.

Men har de här fordonen egentligen ute på vägar med snabb trafik att göra?

– Ja, jag tycker absolut att de har där att göra. Det här handlar om att samarbeta i trafiken och kommunicera, och då finns utrymme för både. Det gäller att ta hänsyn i trafiken, som i så många andra sammanhang.

Daniel Rundqvist
danile.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".