Italienska lådviner ökar mest

Vinförsäljningen fortsätter att öka i Sverige. Hittills i år är ökningen 5,5 procent. De italienska vinerna har blivit allt populärare och då gärna i storpack.
Trots att vinförsäljningen ökat många år i rad så är det fler och fler som byter spritflaskan mot vin. Hittills i år är försäljningsökningen 5,5 procent, enligt Systembolaget. Kampen om de svenska vinkonsumenternas gunst har hårdnat under den senaste tiden. De spanska vinerna som i flera år varit populärast hos svenska vinköpare får nu tuff konkurrens av italienska viner. Italien säljer mest På fem år har försäljningen av vin från Italien fördubblats och enligt den senaste statistiken från Systembolaget är Italien nu störst på både rött och vitt vin i Sverige. Förklaringen heter Bag in box, lådvin, där de italienska vinproducenterna snabbt blivit störst, berättar Håkan Nilsson, biträdande butikschef på en av Systembolagets butiker i Stockholm. – Minst hälften av ökningen för de italienska vinerna tror jag beror på att de slagit sig in så bra i Bag in box-segment. Varför har de lyckats så bra med Bag inbox? – De är bra i Italien på att producera viner i lite lägre prisklasser som fortfarande är vettiga viner. Har de andra stora länderna, som Frankrike och Spanien, inte varit lika duktiga där? – Nej, de har inte gått fram lika mycket där.
Thorbjörn Carlsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".