Miljövänlig körning påverkar säkerheten

Miljövänlig körning, så kallad ecodriving, minskar utsläppen och spar bränslekostnader, men körstilen riskerar att skada bilen. Bromsarna som ska användas så lite som möjligt tappar i kraft, något som kan få allvarliga konsekvenser.

Sedan kunskaperna i miljövänlig körning ökat och det numer är ett krav att kunna för att få körkort har Esa Stenberg, bilmekaniker i Vällingby, och hans kollegor märkt att fler bilar har problem med bromsarna.

Ecodriving innebär bland annat att planera körningen bättre och använda bromsarna så lite som möjligt. Något som ger billigare bensinkostnad och är bra för miljön. Men också leder till att bromsarna rostar, gnisslar och inte tar lika bra vid en inbromsning.

– När man inte använder bakbromsarna tar de slut, oken slutar att fungera och skivorna blir rostiga, säger Esa Stenberg.

Vad betyder den här miljökörningen för säkerheten på bilen?

– Den kan inte vara bra när man inte har bakbromsar till slut.

På Vägverket är de bekanta med problematiken. Det har inte gjorts någon studie, utan de menar att det är en tyst kunskap mellan Vägverket och andra som var med och införde miljökörningen i Sverige.

– Den här erfarenhet har delats mellan oss och de ecodrivingförare som vi var med att utbilda en gång i tiden. Även om inte den här kunskapen är dokumenterad vetenskapligt har den funnits med hela tiden, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket.

Hela tiden görs uträkningar på vad som kan sparas på att köra med miljövänligt. Enligt Naturskyddsföreningen kan det handla om 15 till 20 procent i bränsleförbrukning. Magnus Nilsson, som är trafikexpert på Naturskyddsföreningen, menar att fördelarna uppväger nackdelarna med miljökörning.

– Det blir farligare när man gör fort, det går åt mer soppa, man skitar ner mer, det kostar mer pengar och bilen slits mer. Så det är helt enkelt bara dumt att inte köra lugnt och stilla, både för plånboken, miljön och säkerheten, säger han.

Och då kan det vara värt att det blir lite problem med bromsarna?

– Ja, jag tror ändå att man får en säkrare körning.

Lotta Myhrén
lotta.myhren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".