Volvo Lastvagnars ryska fabrik invigd

Efter förra veckans dystra varsel i Sverige för Volvo Lastvagnar invigdes på måndagen företagets nya monteringsanläggning i Ryssland. Satsningen är den största i landet någonsin av ett utländskt företag.

På presskonferensen under invigningen handlade de flesta av frågorna om hur Volvo Lastvagnar hanterar den ekonomiska krisen.

– Marknaden finns inte där just nu och det är svårt att förutse när den återvänder, sa Volvo Lastvagnars vd Staffan Jufors vid invigningen av den nya fabriken i ryska Kaluga, 20 mil sydväst om Moskva

Jufors talade om det långsiktiga perspektivet för Volvo i ett försök att lugna alla oroliga ryska journalister på plats.

För att understryka just långsiktigheten handlade mycket på presskonferensen om Volvos långa närvaro på den ryska lastbilsmarknaden. Redan 1973 började företaget verka i Sovjetunionen och sedan 2003 har Volvo en rysk sammansättningsfabrik.

Den nya monteringsanläggningen i Kaluga är en satsning på närmare en miljard svenska kronor. Fabriken har kapacitet att tillverka 10 000 Volvolastbilar och 5 000 Renaultlastbilar om året men företagets ledning säger att efterfrågan på den ryska marknaden kommer att bestämma produktionsvolymen.

När Kalugasatsningen går för fullt kommer tusen personer att arbeta i fabriken. Men Lars Corneliusson, chef för Volvo Lastvagnar i Ryssland, sa idag på invigningen att det just nu inte alls handlar om sådana siffror.

– Det är en liten andel av dem som är på plats idag. 1 000 anställda kommer vi att ha när fabriken går på full produktion. Det får marknaden avgöra när det blir.

Har ni en första plan för vad ni tänker uppnå för arbetsstyrka till att börja med?

– Vi har en plan som sträcker sig upp till 300 i det initiala produktionsskedet, säger Lars Corneliusson.

Varslen som kom i förra veckan från Volvo Lastvagnar i Sverige kan ses som lite otajmad jämfört med den här nystarten i Ryssland. Det var lite dubbla budskap. Kände ni till på Moskvakontoret vad som var på gång, eller blev ni överraskade?

- Det är ingenting som jag vill gå in på. Men det är klart att vi ser detta som en långsiktig investering. Det finns inget som tyder på att den ryska marknaden inte kommer att bli ännu större än vad den är idag, och den är redan en av världens största marknader för lastbilar, säger Lars Corneliusson, chef för Volvo Lastvagnar i Ryssland.

Fredrik Wadström
fredrik.wadstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".