Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)

Kinesisk uppstickare utmanar Ericsson

Publicerat fredag 23 januari 2009 kl 12.39

Telekombolaget Ericsson klarar sig ganska bra trots den världsomspännande lågkonjunkturen. Men samtidigt blir konkurrensen blir allt tuffare. För Ericsson del kommer det största hotet numera från den kinesiska uppstickaren Huawei.

– I Sverige har vi växt dramatiskt det senaste året och vi kommer att fortsätta växa under 2009, säger Fredrik Wennerstrand, försäljningsansvarig för Huaweis svenska verksamhet.

Tongångarna är optimistiska hos Huawei, uppstickaren som de senaste åren etablerat sig som en av de stora på telekommarknaden runtom i världen. Det handlar om ett bolag som vuxit nästan osannolikt under senare år. Förra året ökade försäljningen med 44 procent till 185 miljarder kronor och Huawei är därmed inte så långt efter Ericsson.

Budskapet, nu när flera av stora telekombolagen går på knäna, är fortsatt tillväxt, även om också Huawei känner att kunderna, det vill säga teleoperatörerna, blivit mer försiktiga. Ett tecken på det är att prispressen ökar. Frågan är hur stora prissänkningar det kan handla om i dag för att få en order.

– Det är svårt att säga men självklart arbetar vi med priserosioner. Det är viktigt att ge kunderna mer än förväntat.

I vilken mån har ni känt av krisen i världen?

– Den finansiella och ekonomiska krisen på marknaden har påverkat alla inom telekomverksamheten och det gäller även våra kunder. Vi vill ju hjälpa kunderna att tjäna mer och göra så kostnadseffektiva lösningar som möjligt, Huawei ser det som en möjlighet, som en öppning på marknaden, säger Fredrik Wennerstrand, försäljningsansvarig på Huawei i Sverige.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".