Nytändning för hotad ljusfabrik

Olle Skog, vd, Delsbo Candle. Foto: Sofie Wiklund/Scanpix.
Olle Skog, vd, Delsbo Candle.

När storföretaget Duni för fem år sedan sålde sin svenska ljustillverkning var oron stor i samhället Fredriksfors utanför Delsbo i Hälsingland där fabriken låg. Räddningen blev att två anställda köpte företaget och drev det vidare.

Publicerat måndag 23 februari 2009 kl 18:00

Tillsammans hittade personalen lösningar som gav försprång på marknaden och nu är Delsbo Candle tillsammans med Liljeholmens Sveriges största ljustillverkare.

– Vi har alltid haft visionen att vara bäst när det gäller ljus. Och då pratar vi världsbäst. När Duni lämnade oss 2004 så hade paraffinpriserna stigit i höjden mycket mer än vad stearinpriserna var och framför allt så började miljösidan komma och det gjorde att vi byggde om fabriken 2005 så nu kör vi hundra procent stearin, säger Olle Skog som är vd.

Som första ljusföretag i världen fick fabriken Svanen-märket förra året. Och det var just miljösatsningen på ljus helt i stearin som gav ett försprång före konkurrenterna. De anställda har själva byggt om maskinerna och hjälpt till att anpassa produktionen.

Eva Larsson har jobbat på fabriken sedan 1965 och varit med om att någon ur personalen tagit över fabriken inte bara en utan två gånger, först när Liljeholmen sålde och sedan när Duni sålde.

– Det är alltid lite jobbigt ekonomiskt när man går över från ett stort företag till ett mindre, men jag tycker att det har gått bra. Visst är man lite orolig.

Nu har ni ju valt att satsa på miljömedvetande. Vad tycker du om den inriktningen?

– Den kom i rätt tid. Det har vi en fördel av.

I fabriken rullar stearinljusen ut och packas i olika förpackningar beroende på vart de ska. Ikea och Euroshopper är några av kunderna och förra veckan blev det klart att Duni är tillbaka som kund.

Under 2009 räknar Delsbo Candle med att tredubbla sin produktion och man planerar nyinvesteringar.

Personalen ses som en viktigt del av framgången. De anställdas styr själva över vilka dagar de jobbar vilket har gett nöjd personal och effektiv produktion.

– Ska man vara världsledande kan man ju inte kopiera någon annan, man måste våga hitta nya vägar, säger vd Olle Skog som själv varit anställd och två gånger varit med och köpt företaget för att rädda kvar det på orten.

Första gången sålde de vidare till Duni och när Duni ville sälja så köpte han det igen tillsammans med en kollega.

Jenny Sanner Roosqvist
jenny.roosqvist@sr.se

Dela