Elbilar eller hybridbilar kan minska utsläppen kraftigt.

Utsläpp av växthusgaser kan stoppas

Sverige kan minska sina utsläpp av växthusgaser till nästan noll inom 30-40 år om man satsar på effektivisering, kör bil på el istället för bensin, och förändrar jord och skogsbruk. Det anser IVA, Ingenjörsvetenskaps-akdemin.

– Jag ser stora möjligheter att vi kan ta teknikens hjälp till detta, säger Harry Frank, tidigare forskningschef vid ABB och ledamot i IVA.

Han är en av dem som har arbetat med rapporten som presenteras idag, tisdag. 

Var finns den största potentialen i Sverige för att minska utsläppen?

– Den största enskilda potentialen finns inom transportsektorn, som står för 30 procent av utsläppen idag, säger Harry Frank. 

Personbilarna i Sverige bör på sikt helt gå över till att bli elbilar eller hybridbilar. Tekniken är nu på väg bort från tunga mastodontbatterier. 

– Om vi går tillbaka 10 år så kanske det vägde 600 kilo för att ta sig 10 mil. Idag väger batteriet 100 kilo, och om fem år kanske 50 kilo. 

Även om man omvandlar hela den svenska personbilsparken till eldrift, betyder inte det att man behöver bygga någon ny elproduktion, säger Harry Frank. 

– Vi kan frigöra el genom att effektivisera, till exempel genom att vi sätter in lågenergilampor, vi sätter in mer varvtalsreglerade motorer. På så sätt kan vi mycket lätt frigöra de här 10 terrawattimmar vi behöver för att transportera våra personbilar i framtiden, säger Harry Frank.  

I Sverige finns 14 företag inom cement, stål och raffinaderier, som vart och ett släpper ut mer än en miljon ton koldioxid.  De företagen bör satsa på lagring av koldioxid i berggrunden.  Men det finns frågetecken kring tekniken och den är långt ifrån färdigutvecklad. 

– Den tar ju litet längre tid. Det pågår ju försök att göra detta, men den ligger kanske litet längre fram i tiden än det här med elbilar som jag sa, som man egentligen skulle kunna ha idag, säger Harry Frank.  

Om du ser potentialen, hur mycket skulle vi kunna spara in på omkring 30-35 år? 

– Av den fossila andelen skulle vi kunna ta ner omkring 60-70 procent inom mellan åren 2030-2040. Det är fullt möjligt.

Slutsatsen i IVA:s rapport är att Sverige på egen hand kan vidta de här åtgärderna utan att tillgodoräkna sig utsläppsminskningar från projekt utomlands i exempelvis utvecklingsländer. 

– Sverige kan föregå med gott exempel när det gäller det, både på industrisidan och transportsidan, säger Harry Frank, ledamot i IVA.  

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".