I slutet av förra året tillkännagav Personvagnars ägare Ford att Volvo är till salu. Foto: Scanpix

Förlusten väntad av Volvoledningen

Volvo Personvagnar har förmodligen gjort sitt sämsta resultat i företagets historia. Förlusten för sista kvartalet förra året blev närmare 5,9 miljarder kronor jämfört med ett nollresultat året innan.

– Jag tror säkert att det är många som hickar till och undrar hur det här ska gå, men från ledningens sida visste vi att det skulle ligga på den här nivån. Vi har räknat med det helt enkelt och nu ska vi jobba oss ner mot ett positivt resultat framöver, säger Olle Axelsson, Volvo Personvagnars informationsdirektör.

Under de sista tre månaderna 2008 har Volvo personvagnar förlorat lika mycket som man gjorde under årets första nio månader. Räknat till dagens dollarkurs blev förlusten för 2008 närmare 12 miljarder kronor och för tredje året i rad blöder företaget.

I slutet av förra året tillkännagav Personvagnars ägare Ford att Volvo är till salu. Men vem vill köpa ett företag som för tredje året i rad går med förlust och där bilförsäljningen förra året rasade med 18 procent?

– Jag tror nog att det är ganska många som tittar på bilindustrin och ser vilka företag det är som har en framtid, som har en produktplan som ser bra ut och kanske produkter nsom ser ut att ha en framtid, så jag tror att Volvo är intressant.

Volvo Personvagnar har under hela förra året försökt möta krisen. Stora varsel har lagts och efter förhandlingar med facket minskar företaget personalstyrkan med över 2 700 anställda i Sverige. Tillsammans med konsulter och utlandsanställda handlar det om minskningar på över 4 600 personer. Och 2009 har inletts med kraftig minskad produktion och vecka 7 står fabriken i Torslanda helt stilla. Men räcker åtgärderna?

– Idag har vi en konkurrensbild som är oerhört mer konkurrenskraftig, men om marknaden fortsätter att vika klraftigt under de kommande sex månaderna då får vi hålla alla dörrar öppna, men just nu har vi inga diskussioner kring ytterligare neddragningar, säger Olle Axelsson som är Volvo personvagnars informationsdirektör.

Andreas Kron
andreas.kron@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".