Nybilsförsäljningen sjönk med 34 procent. Foto: Tomas Oneborg/ Scanpix.

Fortsatt ras för bilförsäljningen

Uppdaterad 16:20
Nybilsförsäljningen i Sverige rasade i januari. Det visar siffror från branschorganisationen Bil Sweden. I januari registrerades 11 299 nya bilar, vilket är en minskning med 34 procent jämfört med samma månad förra året.

Lastbilsregistreringarna minskade också kraftigt under samma period, med 33 procent.

Registreringarna av miljöbilar minskade under januari med 41 procent och uppgick till 3 613. Miljöbilarna utgör 32 procent av alla sålda bilar.

Antalet nyregistrerade dieselbilar ökade med 4 procent i januari. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 41 procent. I januari förra året var dieselandelen 26 procent.

För de svenska märkena med amerikanska ägare, alltså Volvo och Saab, blev det en dyster månad. Volvo Personvagnars försäljning föll med 36 procent och Saab Automobils med 64 procent.

Fordonsindustrin får trösta sig med att försäljningen av tunga lastbilar har stigit under januari, upp 5,2 procent. Det är i detta segment som Volvo och Scania är starkast.

Försäljningen av lätta lastbilar sjönk dock nästan lika mycket som för personbilarna.

– Nedgången på bilmarknaden är oroväckande och vi anser att regeringen nu snabbt bör vidta åtgärder för att stimulera marknaden. En stimulans av bilmarknaden innebär också en stimulans av produktion och sysselsättning i Sverige, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

– Det är positivt att dieselbilarna ökade och att fyra av tio bilar är dieslar. Det är glädjande att vi närmar oss Europa där fem bilar av tio är dieslar. En diesel förbrukar 30 procent mindre och släpper ut 30 procent mindre så det är bra för miljön. Det som är tråkigt är att miljöbilsandelen minskar. Det är första gången på ästan ett helt år vi ser det och det beror på att myndigheterna har tagit bort miljöbilspremierna och det är vi inte glada för.

Har konsumenterna upptäckt att det är billigare med dieselbilar och att de kan vara miljöbilar också?

– Visst är det så.

Och idag ska branschen träffa miljöministern:

– Vi vill inte ha en spiral nedåt utan fortsätta med det goda arbetet vi har gjort. Vi har varit bäst i Europa med att sänka CO2-utsläppen från nya bilar. Det signalvärde som stat, kommuner och landsting nu skickarb är att det här inte är så viktigt längre. Det står överst på dagordningen idag.

Vad kan man säga allmänt om 2009?

– Vår prognos ligger på 185 000 enheter. I ett historiskt perspektiv är det inget krisår för det hade vi 1993 med 123 000 registreringar, men det är ett väldigt svårbedömt år. Vi får nästan ta en vecka i taget för vi vet inte hur ränteläget är eller hur valutaläget är, hur det går med börsen, hur det är med bostäder och hur det är med varsel.

– Blir det 185 000 får vi säga att det är ett acceptabelt år, men vi skulle gärna tillbaka till 250 000, det är ett normalt bilår sett i en tioårscykel i Sverige, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Bertil Moldén vill också återinföra en skrotningspremie, behålla miljöbilspremien, behåll befrielsen från trängselskatt och ändra inte tjänstebilsbeskattningen.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista