Arla vill växa i Tyskland och Polen

Den svensk-danska mejerijätten Arla planerar en storsatsning på Tyskland och Polen. Inom fyra år hoppas Arla ha tagit stora marknadsandelar i de båda länderna och på så sätt trygga företagets ekonomi. Det säger Arla Foods Sverigechef Anders Svensson.

– Vi har i dagsläget en stor internationell verksamhet inom Arla Foods och vi tror att genom att fokusera på färre marknader så kan vi skapa en bättre affär än den vi har idag, säger Anders Svensson.

Arla säljer mejerivaror i över 100 länder och exporten står för en tredjedel av omsättningen. Men enligt företagets framtidsstrategi vill man nu göra en mer samlad satsning på just Tyskland och Polen.

Några exakta mål på hur stora andelar man hoppas på vill inte Arlas ledning peka ut, men det kan handla om såväl uppköp som samarbeten, och både inhemska och exporterade råvaror.

För ett par år sen var det mycket diskussioner när tysk mjölk började säljas i Sverige. Men Anders Svensson tror att de svensk-danska produkterna har en stor möjlighet att slå sig in även åt det motsatta hållet.

– Vi vet att vi har ett väldigt attraktivt sortiment med bra varumärken. I dagsläget är till exempel de polska konsumenterna inte bortskämda med bra produkter och vi tror att vi kan erbjuda det.

Det är både mer av ost och matfett som man redan idag säljer, men också rena färskvaror som till exempel ekologisk mjölk som ska sälja, och Arla hoppas alltså att det ska ge ökade intäkter i en bransch som är hårt prövad. Men frågan är då hur stort riskprojekt det här är.

– Ingenting är riskfritt. Men vi tror att vi har goda möjligheter, baserat på vår analys.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".