Tyskland bromsar Hennes & Mauritz

Klädbutikskedjan Hennes & Mauritz försäljning ökade med 8 procent i juni i år, jämfört med samma period i fjol. Det var ändå något sämre än analytikerna förväntat sig. Enligt företaget är det den tuffa marknaden i Tyskland som bromsar försäljningstillväxten.
Johan Tissell, som är aktieanalytiker på Enskilda Securities, anser inte att det går att dra några långtgående slutsatser av Hennes och Mauritz resultat och att den långsammare ökningstakten inte påverkar företagets möjligheter att växa på lång sikt. Hennes och Mauritz snabba utbyggnad av antalet butiker har inte gett den utdelning som företaget önskat sig i år. Han anser att Hennes och Mauritz långsammare utvecklingstakt beror på tillfälliga faktorer.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".