Köpvilliga kineser. Foto: Andy Wong/Scanpix.

Kina går om USA i bilförsäljning

Nu har det hänt. Kina har detroniserat USA som världens största bilmarknad. Det visar statistik från januari som blev tillgänglig i dag. 

Att USA varit världens största bilmarknad har varit självklart i decennier, och bilindustri och bilkultur har symboliserat USA och den amerikanska dominansen i världsekonomin.

Men i spåren av finanskrisen har även denna självklara sanning ändrats.

Enligt siffror från Kinas biltillverkare såldes 735 000 bilar i Kina i januari, jämfört med 657 000 bilköp i USA.

För amerikanerna har de flesta bilköpen varit starkt beroende av lån och när bankerna nu inte lika lättvindigt lånar ut pengar till konsumtion, har det lett till en starkt minskad efterfrågan på bilar i USA.

I Kina däremot ökar antalet bilar ganska stadigt, när många familjer bestämmer sig för att köpa sin första bil.

Analytikerna är nu oense om ifall Kina kommer att behålla sin ledning inom bilförsäljning, eller om USA kommer att återta sin position sett till hela 2009.

Enligt amerikanska General Motors prognos kommer det att säljas 10,7 miljoner bilar i Kina i år, jämfört med 9,8 miljoner i USA.

Bilindustrin i Kina fortsätter att se fram emot ökad försäljning, och enligt återkommande rykten i branschen kan det vara i Kina som Volvo Personvagnar hittar sin nästa ägare.

Volvo är en attraktiv prestigebil i Kina, och det är tveksamt om någon inhemsk kinesisk tillverkare har pengar och självförtroende nog att ta sig an Volvo. Men av allt att döma håller bilkulturens hjärta på att flytta österut, och kanske blir det förr eller senare dags för Volvo att rulla med.

Hanna Sahlberg, Kunming
hanna.sahlberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".