Missnöjd med it-lösningarna.

Försäkringskassan kritiserar it-konsulter

Försäkringskassans nya generaldirektör Adriana Lender anser att de konsulter som tagits in för att utforma nya datasystem åt Försäkrings-kassan har ett ansvar för att it-lösningarna blivit mycket dyrare än planerat eller inte fungerat alls.

Nu kommer Adriana Lender att ta upp en diskusion med bland annat it-konsulten Accenture om moraliskt ansvar och kundengagemang.

– Om man följer råd så har man hela ansvaret själv. Men det är också så att den som tillhandahåller råd och är i branschen som rådgivare bör ju också ha ett ansvar för att faktiskt föra fram ett bra resultat och kanske också i något läge höja ett varningens finger om man tycker att det håller på att gå snett. Det tänker jag diskutera med våra leverantörer, säger Adriana Lender.

Enligt Adriana Lender har den datatekniska lösning som används för den nya tandvårdsförsäkringen hittills blivit mer än tre gånger så dyr som Försäkringskassan räknat med från början.

Just nu är kostnaden uppe i 350 miljoner, enligt Lender, som säger att Försäkringskassan är fortsatt beroende av utomstående konsulter för användningen av systemet och att det kommer att bli ganska dyrbart innan Försäkringskassan kommer ifatt och kan klara det själv.

Ett annat datasystem som Försäkringskassan köpt in har man nu förkastat för att det inte fungerar som planerat. Kostnaden på 155 miljoner kronor skrivs av och betraktas som förlorade pengar.

Adriana Lender, som tidigare var överdirektör i Försäkringskassan, men tjänstledig en tid, uppger att hon själv inte varit involverad i de beslut som fattats om nya datasystem, men att Försäkringskassans ledning har det fulla ansvaret.

Det hindrar inte att hon vill dela det med konsulter som myndigheten anlitat.

– Jag kommer att prata med dem, men jag kan inte föreställa mig att vi har den typen av avtal, att man göra någon rättsligt ansvarig, men det finns ju också ett moraliskt ansvar.

Hur ska du utkräva moraliskt ansvar av de  konsultbolag som varit inne?

– Jag tänker prata med dem.

Och vad tänker du säga?

– Det kommer jag att säga till dem.

Vad är moralen i det hela?

– Moralen är att man ska engagera sig så i sin kund att man också kan kanske varna för någonting och inte bara ge förslag om vad som ska göras.

Och där har de inte skött sig, tycker du?

– Jag tror inte det.

Vilka är konsulterna vi talar om?

– De stora vi har haft inne är Accenture.

Konsultbolaget Accenture, det bolag som Försäkringskassans generaldirektör Adriana Lender säger att hon ska tala med om deras moraliska ansvar som rådgivare, har uppfyllt sina åtaganden. Det säger Anders Jönebratt, uppdragsansvarig konsult på Accenture.

– Vi var med om att leverera projektet i mitten av hösten 2008. Försäkringskassan gjorde en egen förstudie våren 2008 och den hade vi ingen del i.

Vilket ansvar har Accenture för att kostnaderna har blivit högre än planerat?

– Vi har bara ansvar i förhållande till de leveranser vi skulle göra och de har vi hållit.

Så det finns inget skäl att tala med er om moraliskt ansvar?

– Inte i förhållande till kostnaderna.

Finns det i förhållande till något annat skäl att tala om moraliskt ansvar för er del?

– Inte som jag ser det. Vi har hållit både tider och överenskomna budgetar, säger Anders Jönebratt, konsult på Accenture.

Inger Arenander
inger.arenander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".