Enligt tidningsuppgifter kan Volvo PV bli kinesiskt. Eller franskt. Arkivfoto: Pontus Lundahl/Scanpix.

Avgörandets dagar för svensk bilindustri

Uppdaterad 11:19
Framtiden för de svenska biltillverkarna Volvo och Saab kommer att avgöras inom kort. Enligt Dagens Industri kräver den svenska regeringen betydande insatser av General Motors för att man ska ställa upp med kreditgarantier åt Saab. Facket kräver snabbt agerande av regeringen för att Saab ska kunna räddas.

– Anställda och även de som lever i regionen börjar bli lite fundersamma på varför det inte kommer något besked från Sveriges regering. Man har ju visat vilja att gå in och rädda banker och andra. Jag utgår från att det är samma regler som kommer att gälla för vår del och övriga som kan tänkas behöva hjälp, säger Paul Åkerlund, ordförande för IF Metalls verkstadsklubb vid Saab i Trollhättan.

Saabs ägare General Motors träffade i början på denna vecka företrädare för regeringen för att diskutera framtiden för tillverkning av Saab-bilar i Sverige.

Paul Åkerlund på facket vid Saab menar att det brådskar med ett svenskt besked för på tisdag ska General Motors presentera en framtidsplan för den amerikanska kongressen. Svenska staten måste visa att den gör vad den kan för att rädda Saab, menar han.

De anställda vid Saab är ganska luttrade efter år av osäkerhet och tar de senaste uppgifterna med en nypa salt, säger Paul Åkerlund.

– Det spekuleras ju mer eller mindre hejdlöst just nu. Spekulationer är en sak och vi får se vad som händer.

Hur påverkar det de anställda på Saab?

– De tycker att det är jobbigt. Nu är vi härdade med mycket skriverier om Saab men alla börjar väl fundera på varför det inte hörs någonting från Sveriges regering och att det inte ges några besked.

För Volvos del finns det nya uppgifter om att en försäljning av personbilstillverkaren har kommit ett steg vidare. Enligt Dagens Industris källor har Volvo personvagnar och ägaren Ford tillsammans med sina investmentbanker vaskat fram tre seriösa spekulanter, de kinesiska biltillverkarna Dongfeng och Chengan samt franska Renault.

Robert Sennerdal
robert.sennerdal@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".