Reklam i tv ökade 2008.
Reklambranschen

Rekordår trots nedgång i slutet av året

Uppdaterad 12:25
Det blev ett rekordår för reklamen förra året, enligt siffror från Institutet för reklam och Mediestatistisk, IRM. Reklaminvesteringarna steg med drygt en procent till 32 miljarder kronor. Annonsering i tv ökade med sex procent och intäkten för 2008 blev fem miljarder kronor, den största någonsin.

Oron för framtiden tvingar nu företag att göra sig av med personal.

– Jag skulle nog säga att det ärt en ganska osäker tid just nu. Sedan halvårskiftet förra året har vi minskat antalet anställda på byrån med sex personer, säger Henrik Stampe, vd på Volt Reklambyrå.

Det innebär att var femte anställd på reklambyrån Volt har fått gå. Men vändningar inom reklambranschen kan komma snabbt och redan nu planerar Volt att rekrytera till en ny tjänst, säger Henrik Stampe.

– Det är lite gas och broms samtidigt. Man måste ha en plan för om det går trögare, om beslut och om nya kampanjer skjuts upp. Men om vi får in dem måste vi helt enkelt anpassa vår resurs till uppdraget, säger han.

Enligt siffror från Institutet för Reklam och Mediestatistik minskade dagspress, fackpress, gratistidningars och gratistidskrifters intäkter från reklam- och annonser medan tv-reklam ökade med sex procent och intäkten för 2008 blev fem miljarder kronor, den största någonsin.

Och det är internet som går starkast framåt, med 18,5 procent och intäkterna ökade till drygt 4,8 miljarder kronor.

Men branschanalytikern Claes Collin säger att det är för tidigt att se de negativa effekterna av finanskrisen på reklam- och mediebranschen.

– När medieinvesteringarna går ner under noll då går tillväxten i reklambranschen ner under noll ungefär sex till nio månader efteråt. Om detta håller i sig kommer vi naturligtvis att drabbas, säger han.

Internet är ett medium som många reklambyråer nu borde satsa på, säger Claes Collin. Men att lågkonjunkturen blir en prövningens tid tror han inte på.

– Jag tror inte att det blir ett elddop. De flesta har varit med om detta förut och konstaterar: Jaha, är det dags nu igen.

Zana Schiroyi
zana.schiroyi@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".