Hårda skolregler ger goda resultat
Ordning och reda i skolan, en hårdare kontroll av eleverna och större krav ger bättre elevresultat. Det är slutsatsen av en rapport ifrån det brittiska Skolverket, Ofsted.
En av de skolor som hade stora problem med mycket skolk och elever som stängdes av var Robert Clack School i Dagenham i östra London. Paul Grant blev rektor där 1997.
– Disciplin, det är ett kontroversiellt ord, men det står i centrum för oss, det är därför vi har lyckats så väl, säger Paul Graant.
Han tog över skolan som det brittiska skolverket tidigare dömde ut på grund av dåliga akademiska resultat och mycket skolk och bråk. Nu tolv år senare anser myndigheterna att Robert Clack School är enastående, en av de absolut bästa i landet med cirka 2 000 elever mellan 11 och 19 år gamla.
– Skolan är sträng, men det är bra för oss, säger Charlotte Burge, i mörk skoluniform, medan hennes kompis Kimberely Grantman säger att atmosfär och elevernas beteende är bra och går något fel så hjälper genast rektorn till.
På Robert Clack School är till exempel extrema frisyrer, smycken och alltför korta kjolar förbjudna, precis som mobiltelefoner och i-pods.
Skolverket, Ofsted, kom nyligen med en rapport om hur viktigt det är med regler i skolorna. Skolor som till exempel bannlyser viss klädsel och har ordning och reda når ett bättre resultat, är slutsatsen. Och det håller lärarna på skolan med om.
– Eleverna vet att om det är problem kommer det att åtgärdas, säger Jannice Goodfellow, matematiklärare.
Kollegan Haiden Rissbrook håller med och säger att det är viktigt att veta att om man bryter mot ett regelverk, så får det konsekvenser.
– Jag tror att barnen vill ha det så, säger han, en av lärarna på Robert Clack School i östra London.
Maria Eksedler
maria.eksedler@sr.se