Försäkringsförmedlare kritiseras av FI

Det är ofta oklart vilka regler som gäller för den information som försäkringsförmedlare ger till småsparare, skriver Finansinspektionen i en ny och kritisk rapport.

– Kunden kan hamna i en situation där han inte egentligen har något vidare skydd, eftersom den tjänsten som förmedlaren distribuerar inte gäller under något regelverk, säger Helena Pettersson, enhetschef på Finansinspektionen.

En försäkringsförmedlare lägger fram eller föreslår försäkringsavtal, kapitalförsäkringar, pensionsförsäkringar, ofta för hundratusentals kronor.

En försäkringsförmedlare får också förmedla fondandelar om han eller hon har ett särskilt tillstånd av Finansinspektionen.

Nu har Finansinspektionen frågat landets cirka 900 försäkringsförmedlare hur de arbetar.

Och systemet får kritik. Bland annat är gränsen ofta oklar för när förmedlaren sysslar med just förmedling. Vid förmedling måste försäkringsförmedlaren ha bevisade kunskaper, speciellt tillstånd och göra en noggrann dokumentation av allt som sägs. Och om något går snett kan kunden också kräva ersättning.

Men alla försäkringsförmedlare får inte utföra alla sorters tjänster. Då kallas samtalet med kunden marknadsföring i stället och det kräver inga tillstånd alls.

Förvirrande? Oklart? Ja, det tycker många irriterade kunder som har försökt att kräva kompensation för brister i rådgivningen, men som inte har fått det.

– Om förmedlaren inte anser sig ha bedrivit någon tillståndspliktig verksamhet så finns det ingen lag att hänvisa till, säger Helena Pettersson.

En del förmedlare tycks dessutom sälja mer komplicerade värdepapper, så kallade strukturerade produkter, trots att de inte har kompetens för det.

Gunnar Olsson, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå, får ofta samtal från irriterade kunder.

– Ja, det här är ingen alls ovanlig fråga, folk är upprörda och besvikna, säger Gunnar Olsson.

Nu blir det ett nytt enkelt krav som ska göra det lättare för kunderna att skilja på marknadsföring och förmedling, enligt Finansinspektionen.

– Om en förmedlare får ersättning, då anser vi att det är förmedling, då ska man ha tillstånd, säger Helena Pettersson.

Gunnar Hökmark, som är ordförande för branschorganisationen Svenska Försäkringsförmedlares förening, vill gärna ha tydligare regler.

– Jag har ingen annan mening än att det är väldigt viktigt att det finns klara gränser mellan förmedling och marknadsföring. Och det är viktigt om Finansinspektionen bidrar till ett sådant regelverk. 

– Vi är bara glada och tacksamma för om vi kan ha en dialog om det, säger Gunnar Hökmark, ordförande för branschorganisationen Svenska Försäkringsförmedlares förening.

Jonas Fredén
jonas.freden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".