Annonsmarknaden på väg uppåt igen

Den svenska annonskonjunkturen har vänt. IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, pekar nu för andra gången i år på en tillväxt inom reklambranschen.
Under första halvåret i år har annonsintäkterna för traditionella medier som tidningar, radio och tv ökat med 1,2 procent. Bland de traditionella medierna är det kvällspress och tv som ökar mest med 10 respektive 5 procent. Däremot är det fortfarande trögt för storstädernas morgontidningar som tvärtom backar med 1,5 procent. Direktreklam ökar mest Men allra bäst går det för en uppstickare, nämligen direktreklamen som noterar en ökning på 10 procent för första halvåret i år. Annonsmarknadens utveckling under årets andra kvartal är ännu bättre än under halvåret, enligt Elisabeth Trotzig, vd på IRM. – Vi har just summerat andra kvartalet och första halvåret och vi ser en tillväxt på drygt 2 procent i annonsmarknaden, säger hon. Det är egentligen det första kvartalet sedan år 2000 som marknaden visar på rejäl tillväxt. Marknaden har vänt Elisabeth Trotzig betraktar statistiken som att det efter flera dåliga år har vänt på den svenska annonsmarknaden. – Vi har prognostiserat en tillväxt på drygt 3 procent i år och ytterligare ökningar nästa år. Så vi tror att annonsmarknaden nu är på uppgång igen, säger hon.
Marcus Ålsnäs marcus.alsnas@sr.se
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".