Annonskonjunkturen på väg uppåt

Annonskonjunkturen ser ut att vara på väg uppåt igen - det tror i alla fall den egna branschorganisationen. Just annonsmarknaden brukar kunna vara en tidig mätare på vart konjunkturen i Sverige är på väg. Det är IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, som för andra gången i år kan peka på en tillväxt i branschen.
Under första halvåret i år har annonsintäkterna för traditionella medier som tidningar, radio och tv ökat med 1,2 procent. Bland de traditionella medierna är det kvällspress och tv som ökar mest - med 10 respektive 5 procent. Däremot är det fortfarande trögt för storstädernas morgontidingar som tvärtom backar med 1,5 procent. Men allra bäst går det för en uppstickare, nämligen direktreklamen, som noterar en ökning på 10 procent för första halvåret i år. Och annonsmarknadens utveckling under årets andra kvartal är ännu bättre än under halvåret. Och Elisabeth Trotzig, VD för IRM, betraktar statistiken som att det efter flera dåliga år har vänt på den svenska annonsmarknaden.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".