Mobilt bredband når inte upp till de hastigheter som marknadsförs. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.
KO:

Bredbandsoperatörer lovar för mycket

De tre största operatörerna för mobilt bredband, Telia, Tele2 och Tre, förbjuds av Konsumentombudsmannen att fortsätta med sin marknadsföring för mobilt bredband. Anledningen är att de bredbandshastigheter som marknadsförs inte går att uppnå.

Omkring 700 000 svenskar har i dag mobilt bredband. Konsumentombudsmannen är kritisk till att operatörerna i sin reklam pratar om hastigheter på upp till 7,2 megabit, en hastighet som aldrig går att nå för dem som surfar via mobilt bredband.

De flesta kommer bara upp i någon enstaka eller ett par megabit per sekund. Frågan om korrekt marknadsföring är viktig, säger Konsumentombudsmannens jurist Ola Svensson.

– För att konsumenterna inte ska vilseledas om att bredbandet har en hastighet på upp till 7,2 megabit eftersom det inte är det. Många konsumenter väljer istället mobilt bredband.

Du menar att många konsumenter har blivit lurade?

– Lurade och lurade, men i vart fall inser de att de inte får den hastighet som marknadsförs, säger Ola Svensson.

Föreläggandet från Konsumentombudsmannen innebär att Tele2, Tre och Telia i sin marknadsföring för mobilt bredband förbjuds att ange en hastighet som är omöjlig att uppnå. Bryter de mot förbudet hotar böter på en halv miljon kronor.

Alla tre har nu tre veckor på sig att godkänna föreläggandet. Annars planerar Konsumentombudsmannen att gå vidare till Marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen har haft ögonen på operatörerna under en längre tid, och Telia ändrade sin reklam för bara några veckor sedan, enligt KO.

Även om föreläggandet bara handlar om tre operatörer, tror Ola Svensson att det kan bli prejudicerande.

– Förhoppningsvis följer de andra bolagen efter om de tre bolagen skriver på detta, och att vi får en branschgemenskap om att inte marknadsföra på detta sätt.

Reaktionerna från operatörerna varierar. Mobiloperatören Tre vill inte kommentera föreläggandet, Telia har inte hunnit läsa det ännu. Thomas Ekman, ansvarig för Tele2:s privatmarknad, säger att Tele2 nu kommer att ändra sin marknadsföring.

– Absolut. Vi kommer givetvis att bejaka KO:s beslut, säger Thomas Ekman, på Tele2.

Ni har varit för otydliga?

– Nej, det har varit det sätt som har efterfrågats från konsumenten, att få veta vad för hastighet man kan få upp till. Vi har ju ”kört upp” till på fast bredband under lång tid, så konsumenten är ganska van vid det.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".