Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Svenska bilarbetarjobb i fara"

Publicerat måndag 25 maj 2009 kl 17.37
1 av 2
På bilden Volvos fabrik i Gent, Belgien. Foto: Fredrik Persson/Scanpix.
2 av 2
Bob King.

I dag har Volvo Personvagnar tagit ännu ett steg mot att försöka få loss nytt kapital, med hjälp av den flamländska regionregeringen i Belgien. Vissa menar att det kan vara ett hot mot bilarbetarjobb i Sverige.

Samtidigt poängterade flera tunga fackliga ledare i dag att fackliga rörelser i olika länder måste undvika att motarbeta varandra, trots den hårda striden om ett krympande antal jobb. Bob King är vice ordförande för de amerikanska bilarbetarnas fackförbund och är just nu i Göteborg på den internationella metallfederationens kongress.

–Det är svårt nu i de här hårda tiderna, för varje enskild fackförening i varje enskilt land vill försöka skydda sina egna medlemmar. Krisen har lett till klara spänningar mellan olika delar av den fackliga rörelsen, säger Bob King, men mitt i allt lidande säger han att det också finns en facklig solidaritet.

–Här i Göteborg ska metallfackorganisationer från en mängd länder skapa en strategi för hur facken kan få mer inflytande, säger Bob King. Ett inflytande som King menar kan säkerställa drägliga villkor för fordonsindustrins anställda runt om i världen.

Den avgående generalsekreteraren för internationella metallfederationen, Marcello Malentacchi utnämnde i dag den svenska regeringen till att vara sämst i Europa när det gäller insatser för fordonsindustrin, uppger TT.

Volvo Personvagnar har inte heller varit helt nöjd med den svenska regeringen, som ju hittills sagt nej till att ge statsgarantier för Volvo PV:s viktiga lån hos Europeiska Investeringsbanken, EIB.

Volvos största bilfabrik ligger inte i Sverige utan i belgiska Gent och idag har Volvo PV:s vd Stephen Odell varit i Belgien och fört samtal med den flamländska regionregeringen om möjligheten att få hjälp därifrån att få loss nytt kapital. Det kan då handla om lån antingen hos EIB eller via andra kanaler.

Men det kan vara ett hot mot svenska bilarbetarjobb.

–Vad skulle vi i Sverige gjort? Vi hade nog försökt att kapa åt oss så mycket som möjligt för att stödja vår industri. Så det utgår jag från att andra länder också gör, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen; branschorganisationen för fordonsindustrins underleverantörer.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".