Tyskar befarar konkurs för Opel

Efter nattens resultatlösa möte i Berlin för att rädda biltillverkaren Opel, så ökar nu risken för att också Opel går i konkurs om ägaren GM ställer in betalningarna den sista maj. Och nu börjar fler i Tyskland använda "k-ordet".

K-ordet, konkurs, har hittills varit ett fult ord här i Tyskland när det gäller Opel. Då och då har näringsministern Karl-Theodor Guttenberg dristat sig till att nämna konkursen som ett alternativ ifall inte tyska staten får tillräckliga löften om bevarade jobb i Opel för de pengar regeringen är beredd att satsa. Men då har Guttenberg fått skäll, av fackföreningar och andra politiker.

Men nu, efter nattens misslyckade långsittning med företrädare för den tyska och den amerikanska regeringen, med GM och med de bolag som vill ta över Opel efter GM, så tar även andra tyska förhandlare k-ordet i sin mun.

Konkursen kan vara ett faktum snart nog, ifall GM ställer in sina betalningar redan på söndag, och ifall de tyska räddningsarrangemangen för Opel då inte finns på plats än.

Vad den tyska regeringen försöker åstadkomma är dels ett förvaltningsbolag som ska omedelbart ska kunna ta över Opel och äga det fram till dess att någon av de privata intressenterna kan ta över. Det rör sig i praktiken om Fiat eller bildelstillverkaren Magna.

Förvaltningsbolaget behöver pengar, likvida medel, eftersom Opel utan GM enligt uppgift inte klarar sina betalningar längre än ytterligare någon månad. Motsvarande drygt 16 miljarder kronor rör det sig om, som förvaltningsbolaget behöver och som tyska staten är beredd att stå för. Vid nattens möte här i Berlin höjde GM oväntat det kravet till närmare 20 miljarder kronor. Och detta extrakrav ledde till att förhandlingarna strandade.

Förhandlingarna fortsätter nu i morgon. Då ska också EU hålla ett extra ministermöte med företrädare från de länder där GM har tillverkning i Europa, alltså även Sverige. De belgiska och brittiska regeringarna har hittills inte varit lika aktiva som den tyska i försöken att rädda kvar sina GM-fabriker. De är nu oroliga att en tysk lösning inte tar tillräcklig hänsyn till jobben i Belgien eller Storbritannien, de vill ha en europeisk lösning. Också Polen och Spanien har Opelfabriker.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista