Kommunikationsmiss ledde till dödsfall

Brister i kommunikationen mellan SOS alarm, ambulans och polis ledde till att hjälpen till en akut hjärtsjuk dröjde. Mannens liv gick inte att rädda och nu får de inblandade kritik av Socialstyrelsen.

– Man var inte på det klara med om polisen skulle komma eller inte. Polisen hade tydligen en uppfattning om att de meddelat någonting, men så har inte uppfattats av SOS Alarm och ambulansen, säger Jan Enockson, byrådirektör på Socialstyrelsen i Göteborg.

Vid en julfest förra året i Backa, på Hisingen i Göteborg fick en man i 60-års åldern svåra hjärtsmärtor och ambulans tillkallades. Men området betraktades som farligt och ambulanspersonalen fick order om att vänta in polis för eskort. Men polisen kom aldrig.

Enligt polisen hade de meddelat att de inte kunde komma på en gång, utan skulle komma senare.

Ambulansen väntade fem minuter, innan personalen, utan poliseskort, åkte till platsen för att ta hand om mannen. Men det var för sent, hans liv gick inte att rädda. Enligt expertis var fördröjningen inte livsavgörande.

Socialstyrelsen skriver i sitt beslut att det inte är acceptabelt att rutiner för hantering vid hot och våldsituationer är oklara och kan tolkas på olika sätt.

De kräver nu att det senast den 24 september har arbetats fram nya rutiner.

– Vi har diskuterat terminologier, det vill säga ord som är förståeliga oavsett vilken organisation man befinner sig i, säger Jan Enockson.

Lotta Myhrén, i samarbete med SR Göteborg
lotta.myhren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista