Efter Opelavtalet

Tätare kontakter Tyskland – Ryssland

Om räddningspaketet för Opel går igenom innebär det att den ryska staten blir den största ägaren i företaget och ytterligare ett bevis för de täta ekonomiska förbindelserna mellan Tyskland och Ryssland.

Ryska Sberbank kommer att äga 35 procent av kapitalet, lika mycket som GM kommer att ha kvar, men Sberbank agerar tillsammans med Magna och tillsammans kommer de att ha majoriteten av ägandet.

Sberbank är Rysslands ledande bank och ungefär den trettionde största i världen och den ägs till 60 procent av den ryska centralbanken. Chef är German Gref som tidigare var ekonomiminister och en av de ledande liberalerna i regeringen.

Samtidigt är den ryska biltillverkaren Gaz tänkt att ha en viktig roll i den fortsatta verksamheten för Opel. Gaz är visserligen närmast konkursmässigt, men det som lockar är den ryska bilförsäljningen som vuxit kraftigt.

Förra året höll Ryssland nästan på att ta över från Tyskland som Europas största bilmarknad. När världsekonomin börjar återhämta sig kan försäljningen väntas öka igen och i så fall ligger Opel bra till om man har ett samarbete med Gaz, bland annat kan man vänta sig att Opelbilar kommer att tillverkas i Gaz anläggning i Nizjnij Novgorod.

Gaz kontrolleras av den ledande ryska miljardären Oleg Deripaska. Han ägde tidigare en stor del i Magna men tvingades sedan sälja sitt innehav när hans industrimperium drabbades av en akut lånekris, men det finns alltså gamla förbindelser mellan Gaz och Magna.

Att Sberbank ska gå in i Opel har diskuterats på högsta regeringsnivå i de berörda länderna. Tyskland och Ryssland har ett mycket omfattande handelsutbyte bland annat inkluderande naturgas. Opelaffären innebär att också industrisamarbetet ökar.

Sten Sjöström
sten.sjostrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista