Jättelyft för Söderlings marknadsvärde

I morgon spelar Robin Söderling semifinal i prestigefyllda Franska öppna mästerskapen i tennis efter att bland annat ha slagit ut världsettan på vägen. Och den oväntade framgången har gjort att svenskens marknadsvärde har ökat flera gånger om.

– Robert Söderlings största kunder är ju tennisindustrin, däribland Lotto, Adidas, Nike och rackettillverkarna och tävlingarna runt om i världen, säger Per Hjertqvist, agent åt Robin Söderling på sportmanagementbolaget IMG.

När Robin Söderling slog in matchbollen mot Nikolaj Davydenko i kvartfinalen i tisdags så var det bara en bekräftelse på det kliv uppåt i marknadsvärde han tog när han i matchen innan slog ut världsettan Rafael Nadal.

Inför turneringen hade Robin Söderling bara sponsorkontrakt med Head och det italienska sportmärket Lotto. Efter segern mot Nadal fick han direkt ytterligare två sponsorer som har köpt reklamplats på hans tröja resten av turneringen.

Dessutom har arrangörer från flera turneringar runt om i världen hört av sig och vill skriva kontrakt med Söderling, vilket innebär att han får betalt bara för att komma till start.

För Robin Söderling betyder framgångarna många miljoner kronor extra, men framgången gynnar inte bara honom som person. På Svenska tennisförbundet är sponsorernas ökade intresse för en svensk tennisspelare.  

Det är mycket välkommet efter lågkonjunkturvinterns nedgång på sponsorsidan, säger förbundets generalsekreterare Henrik Källén.

– Det kommer att ha stor inverkan på tennisens attraktionskraft, även sponsormässigt. Det är stort sportsligt, och även för honom som person och ekonomiskt, och för svensk tennis ekonomi på sikt.

Robin Söderling låg 25:a på världsrankingen när han klev in i Franska öppna mästerskapen för snart två veckor sedan. Oavsett hur det går i semifinalen så kliver han ut ur den med en högre ranking, både sportsligt och marknadsmässigt.

– Han har varit en fantastiskt duktig tennisspelare under lång tid, men när man gör en sådan match, som att slå världsettan Rafael Nadal, det är det som gör skillnaden, säger Per Hjertqvist, sportagent på IMG.

Jenny Sanner Roosqvist
jenny.roosqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".