Hantering av kunddata granskas av PTS

Post- och telestyrelsen ska tillsammans med Datainspektionen granska hur mobiloperatörerna följer de lagar som finns för att skydda abonnentens integritet.

– Vi har fått vissa tecken i den här första kartläggningen som vi gjorde att det kan finnas vissa tveksamheter och därför har vi valt att gå vidare nu och titta mer på djupet, säger Jonas Agnvall jurist på Datainspektionen.

Det är framför allt kring hur kundens telefonnummer lämnas ut, om kunden samtycker och själva flödet av uppgifter kring det här.

Det kan handla om tjänster som att man till exempel genom ett sms vill ta reda på vilken restaurang som finns i närheten. Staffan Lindmark, jurist på Post och Telestyrelsen (PTS) berättar att det var en händelse som inträffade för ett år sedan som bland annat lade grunden till granskningen.

– Ursprunget är en händelse förra året där en tjänst lanserades där man skulle kunna positionera sig själv men där ett fel i den tjänsten orsakade att man kunde positionera andra människor genom att ange någon annans telefonnummer.

Matilda Hector
matilda.hector@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".