Koenigsegg-köp oroar inte Saab-facken

Uppgifterna om att den svenska lyxbilstillverkaren Koenigsegg kan komma att köpa Saab Automobile tas med ro av de fackliga organisationerna vid Saab i Trollhättan.

Håkan Danielsson, ordförande för Akademikerföreningens 500 medlemmar vid Saab, tror inte att en ny ägare skulle göra några dramatiska personalneddragningar. Han är hoppfull inför framtiden, trots att Koenigseggs största ägare, industridesignern Bård Eker, sagt att det är för många som utvecklar Saabs bilmodeller.

– Vi har inte någon överdrivet stor personalstyrka på teknisk utveckling, utan det är vad vi behöver ha för att utveckla en hel bilmodell. Man måste kunna täcka in alla områden, vi måste ha ingenjörer som kan klimatsystem, chassi och elektronik och så vidare. Och där tycker jag att vi har en rimlig mängd anställda.

Det finns ungefär 800 personer som är anställda på teknisk utveckling på Saab här i Trollhättan. Bård Eker säger att tio personer utvecklade världens snabbaste bil.

– Alla har någonting att lära av varandra. Sen tror jag att det är väldigt stor skillnad att bygga en bil som kostar tio miljoner och en bil som kostar 200 000-300 000 kronor. Ska man bygga en bil som kostar tio miljoner då kan man kosta på sig att använda helt andra komponenter och man kan ta mer tid på sig att utveckla den, säger Danielsson.

Håkan Danielsson tycker alltså att det är fel att dra några jämförelser om produktions- och utvecklingssätt mellan Saab och Koenigsegg. I nuläget finns dock inget slutligt besked om Koenigsegg från GM:s förhandlare i Zürich. Saab:s styrelse har till exempel inte varit samlad de tre senaste veckorna, och inget nytt möte är planerat förrän i början av nästa vecka, enligt uppgifter till Ekot.

Håkan Danielsson är en av personalrepresentanterna i styrelsen. En annan är IF Metalls ordförande på Saab, Paul Åkerlund, och han berättar om att de anställda nu verkligen väntar på att få reda på vem eller vilka som är beredda att satsa pengar på Saab.

– De flesta går väl och väntar på att det ska komma någon form av bekräftelse på att det är den ena eller den andra. Om det kommer i dag eller början av nästa vecka, det tror jag inte någon med säkerhet kan säga, säger Åkerlund.

Inte ens GM-ledningen?

– Nej, det tror jag faktiskt inte. Man ska väl grunda och värdera det här, så det tar en stund det också innan man vet vilket som är bäst. Jag tror att vilken lösning det än blir här så blir det en betydligt bättre lösning än den vi lever med i dag.

Hur menar du då?

– Vi kan se en framtid igen. Vi kan se att det finns en ägare som kommer satsa på Trollhättan som produktions- och utvecklingsort. Vi tryggar våra jobb, i alla fall inom överskådlig tid, och det är det som är det viktiga för oss.

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se