Bilanalytiker:

"Saab och Koenigsegg är mycket olika"

Saab och Koenigsegg är två mycket olika företag, och skulle i stort sett inte kunna dra några fördelar av varandra. Det säger Martin Sköld, bilanalytiker på Handelshögskolan i Stockholm.

Men oavsett vem som blir köparen är det positivt för Saab, sa Martin Sköld när Ekot pratade med honom i eftermiddags.

– Saab behöver en köpare. Och den finansoro som vi har sett tidigare, och den lågkonjunktur som vi är inne i, har ju inte ökat på möjligheten att hitta tydliga köpare. Det har inte funnits så många alternativ, så att det ens finns något alternativ är i sig positivt. En annan kärnfråga är hur tankarna bakom en sådan här konstruktion är tänkta och här har vi ju ingen information i dag i och med att ingen affär är bekräftad. Egentligen kan vi bara gissa att det kommer att handla om två företag framöver i och med att Koenigsegg tillverkar sportbilar och Saab tillverkar standardbilar.

Så de två bilmärkena kan inte dra nytta av varandra på så sätt?

– Det är svårt att se hur nyttan är tänkt att ske. Det kan vara så att man bara vill ha ett gemensamt ägande i botten. Det skulle kunna va att man drar fördelar av varumärkena.

Men att de ska kunna dra nytta av varandras plattformar eller material eller liknande?

– Nej absolut inte. Det finns inga förutsättningar att använda sig av varandras plattformar. Man skulle kunna utveckla kunnande inom olika teknikområden kanske.

Betyder det något för svensk bilindustri i stort?

– Ja, det är ju viktigt för de jobb som finns i Sverige. Men Saab har ju inte varit svenskt på flera år. Ur den synvinkeln blir det ingen skillnad om det kommer andra utländska ägare, säger Martin Sköld vid Handelshögskolan i Stockholm.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se