Volvo säljer allt färre lastbilar

Försäljningen fortsätter att falla för AB Volvo. I dag publicerar fordonsjätten siffrorna för maj månad och det finns inga ljusglimtar alls.

AB Volvo sålde 57 procent färre lastbilar i maj i år jämfört med maj 2008. Det blev sammanlagt 9 446 fordon. Jämfört med april ökade dock leveranserna med 3 procent, men det förklaras nog främst av en så kallad kalendereffekt. Maj har helt enkelt fler dagar.

Det är de allra tyngsta lastbilarna som minskar mest. Koncernens leveranser av lastbilar över 16 ton föll med 57 procent i maj, vilket kan jämföras med en nedgång på 37 procent för medeltunga lastbilar (7-16 ton) och en nedgång med 49 procent för lätta lastbilar (upp till 7 ton).

Dotterbolaget Volvo Lastvagnars leveranser i maj rasade med 66 procent till 3 134 fordon jämfört med maj i fjol.

Nedgången på den europeiska marknaden för Volvo Lastvagnar var 73 procent, medan det i Nordamerika blev en nedgång på 75 procent.

Enligt Volvo berodde den stora nedgången i Nordamerika dels på den låga efterfrågan, dels på en tillfällig uppgång i leveranserna i maj 2008 som en effekt av en avbruten strejk.

För Volvos amerikanska dotterbolag Mack Trucks, stora just i Nordamerika, föll majleveranserna i år med 42 procent till 865 fordon.

Volvos Renault Trucks backade 53 procent till 3 282, medan Nissan Diesel, som också ingår i koncernen, tappade 69 procent till 1 386 fordon.

I morgon är det kapitalmarknadsdag för Volvo då bolagets ledning träffar medier och analytiker på ett mer informellt sätt. Analytikerna har redan skrivit ner Volvos resultat för i år, och prognoserna förskjuts nu mot det allt dystrare hållet.

Förväntningarna på Volvos resultat för hela året ligger på förlust. Siffrorna har justerats ner från första kvartalets resultat, förlust på 1,7 miljarder, till nära 7 miljarder i förlust för 2009, enligt Six Market Estimates.

AB Volvo tillverkar lastbilar och bussar och vägmaskiner och båtmotorer men inte personbilar.

Fordonsbranschen ligger långt framme i konjunkturförändringar, och AB Volvo var tidigt ute i höstas och varnade för en tvärnit. Och ska man tro dagens siffror kan man möjligen skönja att botten snart kan vara nådd, men att det är långt till en vändning uppåt i konjunkturen.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se