Koenigseggs köp av Saab närmar sig

Uppdaterad 13:45
Saab Automobile ska säljas till till ett företagskonsortium kring sportbilstillverkaren Koenigsegg. Enligt Saab Automobile har General Motors, GM, och Koenigsegg Group tecknat en så kallad avsiktsförklaring om affären.

General Motors säljer Saab till Koeningsegg och knallsensationen är ett faktum för att uttryckta sig på sportspråk.

I ett pressmeddelande från GM:s Europakontor i Zürich heter det att Saab och Koeningsegg har undertecknat en affärsförbindelse.

I förra veckan var det Letter of Intent, idag är nästa steg Memorandum of Understanding. Båda dokumenten binder bolagen till varandra. En avsiktsförklaring blir kostsam att bryta så affären får nog betraktas som klar och i hamn.

En av de viktigaste förutsättningarna är på plats också, nämligen att Europeiska investeringsbanken, EIB, väntas tillhandahålla 600 miljoner dollar, motsvarande knappt fem miljarder kronor, med statliga lånegarantier från den svenska regeringen.

Det är ett konsortium som står bakom affären som ska vara genomförd under det tredje kvartalet i år. Blivande styrelseordförande i konsortiet Koenigsegg Group är amerikanen Augie K Fabela. Fabela är en av grundarna av ryska Vimpelcom, ett telekombolag som sedan starten 1992 vuxit till ett av de största i regionen.

Övriga i styrelsen blir Christian von Koenigsegg, amerikanen Mark Alan Bishop och den norske entreprenören Bård Eker.

Enligt de handlingar som lämnats in till Bolagsverket blir Alpraaz, Christian von Koenigseggs bolag, största ägare i konsortiet med 42,5 procent av aktierna. Näst störst blir sportbilstillverkaren som bär hans efternamn, Koenigsegg Automotive, som i sin tur ägs till 49 procent av norska Eker Group.

Förutom pengarna från EIB ska ytterligare finansiering tillhandahållas av GM och Koenigsegg Group för att finansiera Saabs verksamhet och investeringar i produktprogram. Bland annat är flera nya modeller på väg från Saabs bilfabrik.

Affären får stöd av både Metallfacket på Saab i Trollhättan, av Unionen i Trollhättan och av GM:s Europachef Carl-Peter Forster. Han anser att Saab är ett högt respekterat varumärke med stor potential. Den här affärsuppgörelsen är den bästa möjligheten för Saab att stärkas som företag, säger han.

Enligt avsiktsförklaringen ska GM fortsätta att samarbeta med Saab om plattformar, motorer och växellådor en tid framåt. Och dessutom planerar Saab att tillverka nästa generation av Saab 9-5 i fabriken i Trollhättan.

– Det är ett konsortium så det är många investerare som ligger bakom det här naturligtvis. Mycket kommer att baseras på vår affärsplan och den bygger väldigt mycket på att bygga bilar i Sverige, och också på att utveckla bilar i Sverige, säger Saabs informationschef Eric Geers.

Näringsminister Maud Olofsson säger till TT att det är bra att ägarbilden klarnat - och att det är ett besked som Saabs anställda och regeringen har väntat på.

Nu vidtar en process där EIB, Europeiska investeringsbanken, ska granska projektet, och regeringen har påbörjat processen med Riksgälden för att vara väl förberedda om det skulle behövas lånegarantier, säger Maud Olofsson.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Jens Möller
jens.moller@sr.se