Bilmarknad på frammarsch finns i öster

Marknaden för bilar är mörk just nu i västvärlden. Men så är det inte i Kina, där ökar bilförsäljningen och Kina är just nu världens största bilmarknad.

Igår kom beskedet att amerikanska GM vill sälja Saab till svenska Koenigsegg. Samtidigt säger sig Volvochefen Leif Johansson se tecken på bättre tider för fordonsindustrin

De Volvoanställda i Göteborg, de som finns kvar efter tusentals uppsagda, får en ovanligt lång semester i sommar. Försäljningsraset av lastbilar och entreprenadmaskiner det senaste året betyder att fabrikerna tar sommarstängt.

"Den lilla ljusning vi ser finns i Kina", sa Volvochefen Leif Johansson i går på en Volvokonferens.

Saabs framtida öde ligger nu i händerna på en exklusiv sportbilstillverkare med 45 anställda i Ängelholm. Ägaren till Koenigsegg har samlat norska, amerikanska och ryska finansiärer för att ro hem affären. För att den ska bli av måste den Europeiska investeringsbanken plocka fram fem miljarder svenska kronor i lån, pengar som svenska staten sedan i sin tur ska garantera. Personbilar av märket Volvo står sedan lång tid tillbaka på ägaren Fords säljlista.

Fordonsindustrin i Sverige och resten av världen har tagit mycket stryk av finanskrisen. Överkapacitet, ägarbyten och nya spelare är det som i dag präglar branschen.

Brita-Lena Ekström
brita-lena.ekstrom@sr.se

Den ryska bilindustrin är tekniskt efterbliven och går ekonomiskt på knäna - ändå kan det vara den som tjänar på den senaste strukturomvandlingen i bilbranschen.

Det viktigaste kapet gjorde man i och med att den ryska statsägda banken Sberbank går in som största ägare i tyska Opel, om affären går igenom. Det nya Opel ska i sin tur samarbeta med den ryska biltillverkaren Gaz som hoppas få in tekniskt kunnande den vägen.

Men även i den aktuella Saab-affären finns det starka östkopplingar. Kanske blir det ytterst pengar från ryska telekomindustrin som får Saab att eventuellt överleva.

En av fyra i ledningen för Koenigsegg Group är Augie Fabela, han startade vad som nu är Rysslands näst största teleoperatör Vimpelcom och han anses vara den i kvartetten som har de största ekonomiska musklerna. Han är amerikan men tillbringar mycket stor del av sin tid i Ryssland där han alltså har stora ekonomiska intressen.

EU:s industrikommissionär Gunther Verheugen hävdar att Ryssland håller på att försöka åka snålskjuts på bilindustrins problem i väst och vill till exempel stoppa Opel-affären. Men vad som kan göra samarbetet intressant för västföretagen är att den ryska bilförsäljningen vuxit mycket snabbt, före krisen var Ryssland på väg att gå om Tyskland som Europas största bilmarknad. När lågkonjunkturen har bedarrat kanske försäljningen åter tar fart, även fast försäljningssiffrorna just nu ser mycket dystra ut.

Som ytterligare ett litet exempel på integrering över nationsgränserna kommer beskedet att en tidigare Saab-man nu går in och blir styrelseordförande i ryska Gaz. Det är Bo Andersson som lämnade Saab 1989 och därefter arbetat sig upp till toppen i GM, han väntas formellt utses i slutet av juni. Bo Andersson arbetar nära tillsammans med Oleg Deripaska som är Rysslands kanske främsta industrimagnat.

Sten Sjöström, Moskva
sten.sjostrom@sr.se

I Kina ökade försäljningen av personbilar med 47 procent i maj jämfört med samma månad förra året. Medan bilförsäljningen minskar i de krisdrabbade västekonomierna fortsätter tillväxten i Kina, mycket på grund av stimulansåtgärder från regeringen.

I Kina väntar många hushåll fortfarande på att köpa sin första bil, och det stora suget efter bilar i kombination med bland annat skattelättnader har fått Kina att gå om USA som världens just nu största bilmarknad.

Sedan stora biltillverkare i väst hamnade i kris förra året har det spekulerats i om de nya ägarna kan finnas i öst. Kina har en uppsjö av biltillverkare, men många är små och även de stora företagen gör många av sina mest uppskattade bilar i samarbeten med mer etablerade amerikanska, europeiska, japanska och koreanska bilföretag.

Den okända motortillverkaren Tengzhong håller just nu på att genomföra ett uppärksammat köp av amerikanska Hummer, som är känt för sina svulstiga och bränsleslukande terrängbilar. Affären har blivit ifrågasatt och innan den kan gå igenom måste den godkännas av kinesiska myndigheter, som säger sig vilja satsa på små och bränslesnåla bilar.

Flera kinesiska företag har pekats ut som intresserade köpare av bland annat Saab och Volvo, men har ofta avfärdats av industrianalytiker som alltför oerfarna för att klara av att ta över och utveckla hela företag.

Däremot ser kinesiska bilföretag med stor sannolikhet fram emot att snappa åt sig mindre styckdelar från den stora bilföretagsslakten, i form av teknologi och tillgångar.

Hanna Sahlberg, Peking
hanna.sahlberg@sr.se