Unga utnyttjas ofta på sina sommarjobb

Den ökande arbetslösheten gör att många unga sommarjobbare i år riskerar att få sämre villkor på sina jobb. LO:s hjälptelefon har hittills i år fått in dubbelt så många samtal som tidigare.

LO:s hjälptelefon tar i år emot omkring 50 samtal per dag. Det är dubbelt så många som förra året.

LO:s ungdomssekreterare Sandra Viktor förklarar det ökade trycket med lågkonjunkturen och att arbetslösheten ökat.

– Jag tror att det beror på en stor osäkerhet och oro bland många unga, för de vet att det är hård konkurrens om jobben och de vill veta vilka krav de kan ställa, säger Sandra Viktor.

I år har också flera företag kontaktat LO med frågor om vilka regler som gäller för sommarjobbare. Det har varit ytterst ovanligt tidigare, enligt Sandra Viktor. Samtidigt ser LO också tecken på att arbetsgivare utnyttjar situationen när fler slåss om sommarjobben.

– Ja, tyvärr kan vi se att det har ökat med gratis provjobbande. Det finns ingen anställningsform som heter så, utan det är bara ett sätt för en arbetsgivare att lura ungdomar att jobba gratis. De tar till exempel in en ungdom och säger "du kan få prova att jobba här ett par dagar så får vi se om du duger".

– Sen gör man det, men arbetsgivaren hör inte av sig mer. Det innebär att man har jobbat där i två-tre dagar utan att ha fått något betalt. Arbetsgivaren kan också sätta det här i system och ta in ytterligare en ungdom och sen så har arbetsgivaren fått gratis arbetskraft i en hel sommar.

Och det har blivit vanligare i år?

– Vi ser tendenser till det. Nu vet vi inte riktigt eftersom det är så tidigt på sommaren.

De vanligaste frågorna som ungdomarna ringer om handlar om lönenivåer. Sandra Viktor säger att många arbetsgivare i år erbjuder låga löner på grund av den hårda konkurrensen om jobben. En 16-17-åring som jobbar i butik eller restaurang ska ha minst omkring 70 kronor i timmen enligt kollektivavtalen.

Men många frågar också om uppsägningstider, säger Sandra Viktor.

– Det handlar om att många unga kommer till arbetsplatser de har blivit lovade jobb på, och sen visar det sig att det inte finns något jobb. Vi har jättesvårt att hjälpa dem om de inte har fått något papper, ett anställningsbevis. Det är verkligen A och O att man har papper på vilken lön man skulle ha haft, hur många timmar man skulle ha jobbat och vilket företag man skulle ha varit anställd på. Har de det, då kan vi hjälpa dem vidare, säger hon.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se