Arla utreds för avtal med matkedjor

Konkurrensverket vill utvidga sin utredning mot Arla, som misstänks ha utnyttjat sin starka ställning på marknaden på ett otillåtet sätt. Arla ska ha försökt bli av med konkurrenter genom speciella avtal med flera matvarukedjor.

– De kan ha rabatter och olika typer av sälj- och kampanjerbjudanden och liknande. Den typen av beteende kan vara otillåtet om man är ett företag som är väldigt starkt på marknaden, säger Anne Vadasz-Nilsson, avdelningschef på Konkurrensverket.

Skulle det vara otillåtet att ge rabatter på sina produkter?

– Nej, det är ju inte otillåtet att ge rabatter, men om man är ett företag som har marknadsmakt, som är dominerande på en marknad, då får man ju inte skapa rabatter som ger väldigt starka lojaliteter med sina kunder. Det kan i slutänden leda till att andra företag slås ut på marknaden och att konsumenterna kommer sämre ut än om det råder en bra konkurrens.

Från en platsundersökning i april tog Konkurrensverket med sig både papper och digitalt material som nu ska undersökas. Tingsrätten har redan gett verket lov att granska avtal, som Arla har tecknat med Coop och Axfood. Nu vill Konkurrensverket få tillstånd att undersöka även avtal med andra kedjor, till exempel ICA, Lidl och Netto.

Enligt Anne Vadasz-Nilsson lär utredningen pågå en bit in på nästa år, men skulle Arla ha gjort något olagligt väntar påföljder för mejerijätten.

– Vi har ju lite olika sanktioner om det skulle visa sig att ett företag bryter mot konkurrensreglerna. Det ena är att vi kan ålägga ett företag att till exempel upphöra med ett visst beteende och som ett påtryckningsmedel kan vi lägga på ett vite där också, så att man verkligen följer vårt beslut. Ett sådant beslut från oss kan överklagas till domstol sedan. Ett annat alternativ är att vi kan stämma företag på något som heter konkurrensskadeavgift, som är ett slags böter som företagen från betala. Då stämmer vi dem inför Stockholms tingsrätt och då kan det klagas vidare till marknadsdomstolen. Och vi kan högst gå upp till tio procent av ett företags omsättning i ett maxtak för de här böterna, säger Anne Vadasz-Nilsson på Konkurrensverket.

Jens Möller
jens.moller@sr.se