Mässföretag luras på pengar

Ett hundratal företag som ställer ut på mässor kan ha lurats att annonsera i vad de trott var mässkataloger, men egentligen bara var en utländsk hemsida. Det hävdar de svenska mässarrangörernas branschorganisation FairLink, och varnar företag att skriva på pappren.
Det är i samband med olika större mässor som det österrikiska bolaget skickat ut erbjudanden till utställarna att annonsera i en mässkatalog. Genom att namnet på mässan finns med i erbjudandet så har många företag trott att det handlar om den officiella katalogen. Men läser man det finstilta så framgår det att det egentligen bara handlar om att finnas med på en hemsida och att erbjudandet inte har nåt som helst med mässan att göra. Vad många också missat är att det handlar om ett treårigt kontrakt på runt 30 000:-. Fairlinks jurister har granskat erbjudandet och konsterat att det inte är någon idé att polisanmäla utan rör sig i en gråzon , trots att många av de företagare som gått på erbjudandet känner sig lurade. Mässarrangörerna försöker nu varna sina utställare för att man inte har något att göra med det österikiska bolaget, men ändå fortsätter erbjudsandena, och enligt Fairlink så har har minst ett hundratal utsällare nappat utan att förstå vad dom sa ja till. Ekot har förgäves söket det utpekade företaget, och inte heller mässarrangörena har lyckats komma i kontakt med dem, säger Mikael Jansson på Fairlink. Reportrar Daniel Rundqvist, Ekot, och Peter Rundqvist, SR Jönköping
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".